Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1331 ggr
[SarahOhrn]
0

Blixt eller objektiv - Vad är viktigast?

Jag kan ite riktigt bestämma mig.. Har inte råd med både ett objektiv o en blixt just nu, så vad gör egentligen bilden? Vad tycker du är viktigast för o få en riktigt bra bild??

Jag har en Nikon D40 och det är ju ett helt okej objektiv på redan och en inbyggd blixt…

Sen vill jag även ha tips på bra objektiv till Nikon. JAg är kass på sånt! :/

Ellio
0

det sägs ju att det är objektivet som ''gör'' bilden , det är faktiskt sant, men med en extern blixt så kan du ju fixa fint ljus ,
jag skulle säga att köpa köpa blixten är nog bäst, men det är ju självklart ditt valSkrattande

Eostra
0

Jag skulle absolut välja obejktivet. Vill du ha ett att zooma med kan ett telezoom t.ex 70-300mm vara bra och vill du ha ett ljusstarkare, för att få bättre bilder t.ex inomhus kan ett med 1.8 bländare vara bra. Man märker verkligen väldigt stor skillnad mellan 18-55mm (vet ju inte om det är det du har men iallafall) och ett dyrare kvalitétsobejktiv. Om du ofta fotar med blixt, kanske en blixt vore ett bättre val för dig, men jag hade med säkerhet valt objektivet.

Karl-Goran
0

Beror på vad du fotar och under vilka omständigheter. Känner du att det ofta är problem att få ljuset att räcka till är en blixt ditt naturliga val.

Känner du att de brännvidder du har inte räcker till är det ett objektiv du behöver, vidvinkel eller tele finns en uppsjö att välja mellan. Mitt råd är att väljer du ett objektiv så prioritera hög ljusstyrka framför tex VR eller långt zoomomfång.

Köp det du behöver nu och fortsätt spara till det du vill ha, man kan aldrig få för mycket utrustning! Flört

MonisN
0

Jag hade köpt ett objetiv med hög ljusstyrka före blixten. Men det beror som sagt på vad du fotar. Själv använder jag sällan blixten. Men det är jag detFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

dijete
0

Jag hade också köpt ett ljusstarkt objektiv. Dock har jag ett redan.

MartinO
0

När jag började med dslr, blev det en D80 med 18-55 och 55-200.

Efter ett kort tag inhandlades en blixt, en SB-800. Det är nog den största aha-upplevelsen jag haft i fotobranschen och det var som att sätta turbo på kitgluggarna.

Tyvärr har inte D40 commanderläge, så du kan fjärrstyra blixtar med den inbyggda (med TTL). Däremot kan du använda en SB-800 eller SB900 som commander och styra fler blixtar av ovan nämnda modeller, samt SB-600.

Nikons blixtsystem är lifsfarligt för plånboken. Jag fjärrstyr mina blixtar med SU-800 och har för närvarande en SB-900 och två SB-800 - och vill bara har fler…. Tungan ute

Jag rekommenderar att du letar upp en begagnad SB-800 (de tillverkas inte mer), så har du början till ett system att växa i.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[SarahOhrn]
0

Det lutar åt ett objektiv.. Då är ju frågan vad! Just nu fotar jag mest närbilder och det vill jag ju fortsätta med men vill även kunna fota landskap o liknande o få bättre färg o skärpa o allt.. Dom blir väldigt tråkiga nu med mitt 18-55mm.

Mne tror inte jag ska satsa på et specifikt, t ex macro, telezoom, fisheye eller liknande just nu, vill ha alla dessa sen men något mer allround men ändå är bättre o får finare bilder än mitt nu…..

Är det här nåt tro? http://www.dustinhome.se/pd_5010316600.aspx

dijete
0

Det är ett bra objektiv, det skulle jag köpa om jag var du!

[SarahOhrn]
0

Okej! :) Dock måste jag väl försöka hitta ett begagnat eftersom jag är en fattig student.. ;p

elektra1
0

köpte en blixt för 3000 kr för ett halvår sedan. Har bara använt blixten 2 gånger. Jag fotar bröllop, och då använder man inte blixt. Så det var ett rätt så onödigt köp tycker jag. Har man ett ljusstarkt objektiv, 2,8 eller 1,8 så behövs ingen blixt om ni inte tar kort i mörker. Har studioblixtar som jag tar kort på folk i.

[mingdie]
0

Som andra har sagt så beror det på vad du fotograferar. En landskapsfotograf har inte mycket nytta av en blixt men för studiofotografen så är det en nödvändighet.

När det gäller kamerautrustning så är det många som köper utrustning för att just det området verkar roligt. Sedan kanske man inte tycker det var så roligt och så ligger grejorna och skräpar. Det finns många blixtar, makroobjektiv, lensbabys osv som bara ligger och skräpar.

Om du vill ha ett objektiv till landskap så kanske det finns billigare fina begagnade objektiv. För landskap så går det lika bra med manuelt fokus. Ett 50mm ljusstarkt objektiv är något som är bra att satsa på. Du kan då köpa billigt mellanringar eller närbildslins för makro bilder. Du får då också ett bra porträttobjektiv men det är nog lite snävt för landskap.

Eostra
0

#7 Fick hem det objektivet i förrgår, riktigt nöjd hittills. Glad

[SarahOhrn]
0

#12 Okej!:)