Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2243 ggr
bjorsa
0

stearinljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade strömlöst några timmar så jag passade på att försöka fota lågan på stearinljuset här en på 2 ljus

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Härlite närmre lågan och veken

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här på glöden på veken

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här precis innan kameran fattade eld :-)

mvh/bjorsa

Rosenhill
0

Var rädd om din kamera vi vill se fler bilder från dig.

Bra kort föresten.

mvh cecilia

Mandrakonian
0

Hur bra bilder som helst mannen :-) . mvh/Mandrakonian.

[mingdie]
0

Härliga foton Bjorsa. Många tar kort på ljus men inte så nära. Kul att se själva veken så nära.

Eddie

bjorsa
0

#4 Rosenhill tack för omtanken objektivet var nog 20 mm ifrån så risken fanns ju för sotat glas och det var ett omvänt påskruvat 135 mm och 50 mm som jag använde och som fick ta hettan .

#5 Tack (Man)drakonian :-)

#6 Tack mingdie ibland behövs det ett strömavbrott för att man skall vakna till och se ljuset :-)

mvh/bjorsa

Maja
0

Snygga bilder!! :)

Robert
0

Härligt jobbat bjorsa!

Robert

bjorsa
0

#8,9 Tack

mvh/bjorsa

Patrik
0

Lysande :) bilder igen!

/ Patrik

bjorsa
0

#11 Ibland har man sina ljusa stunder :-)

mvh/bjorsa

emmaa
0

Snygga bilder! Jag skulle verkligen uppskatta en artikel om dina ihopskruvade objektiv, jag förstår inte riktigt hur du gör Räcka ut tungan

/Emma

bjorsa
0

#13 Emma om du skulle först sätta på ditt Sigma 70-300/F4-5.6 DG MACRO så du har ordentligt med som sedan en kopplingsring och sedan skruva fast ditt 18-55 i kopplingsringen då skulle de se ut som så här http://www.photax.se/kmrt/nrbld/kopplring.JPG och lite mer finns längst ner på sidan http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm 

Det går ju givetvis oxå att 18-55 först och sedan 70-300 men kör man med 70-300 först så kommer du att komma väldans nära med tex 18 mm om du tar mitt foto på veken så är det med kompaktkamerans 420 mm och 45 mm påskruvat och för att komma nära så är det lång zoom först sedan så kommer man närmre ju mindre det andra objektivet är i mm.

På denna sidan finns det en billig kopplingsring med 58 mm

http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html

Och ditt 70-300 har 58 mm vad jag kunde se på cyberphoto och tillbehör där det fanns filter med 58 mm till den men det står säkert på objektiven vilken filterdiameter dom har .

Ok när man väl har gängat fast kopplingsringen på objektivet som sitter i kameran (70-300) så gängar man fast det andra objektivet (18-55) i den som sitter i kameran och de e det som kopplingsringen gör den förbinder bägge objektiven med varandra så att dom sitter ihop "öga mot öga" .

om nu dina objektiv skulle ha andra mått än 58 mm som kopplingsringen har så finns det stepup ringar som gör att du får större filtergänga eller stepdownringar som gör att du får mindre filtergänga och dom hittar du här

http://www.kaffebrus.com/step-down-ringar-120.html

http://www.kaffebrus.com/step-up-ringar-121.html

Nu kan ju jag inte garantera att det blir bra men jag skulle tro att de blir ett väldigt bra makro då du kommer att kunna välja förstoringsgrad enkelt då du har 70-300 först sedan 18-55 så minsta förstoring blir med 70/55 och största med 300/18 och det kostar ju bara 49 kr för kopplingsringen så det blir ett biligt objektiv:-)

Sen kan du ju titta efter på andra objektiv som du kanske har från någon gammal systemkamera vad dom har i filterdiameter och skaffa stepup eller stepdownringar till dom så att du får fler objektiv att välja på .

Och om du undrar något så fråga på men är ju själv bara amatör och inte särskilt kunnig på objektiv men däremot så gillar jag att labborera med olika objektiv :-)

Och när det gäller förstoringsgraden så får jag med 420/45=9,3 ggr medans du skulle få 300/18=16,66 ggr förstoringsgrad :-)

Nu har jag tidigare även försökt med att först sätta på min telekonverter som ger 2,2 ggr så att jag får 924mm och sedan 45 mm objektiv på =20,53 men blir inga kanonbilder men man måste ju försöka .

mvh/bjorsa

emmaa
0

Oj! Tack för förklaringen! Skrattande Bara en liten fråga, 70-300 objektiv har filtergängan 58mm och 18-55 har 52, är det då stepup-ringarna som gäller på 18-55 objektivet och sedan kopplingsringen emellan?

Och hur lätt är det att få så skarpa bilder? Det blir ju en del att hålla i, antar att stativ är ett måste?

/Emma

bjorsa
0

Du får då ta stepup till 18-55 objektivet och då blir det 52/55 och 55/58 det blir alltså 2 st stepupringar a: 39 kr st på kaffebrus och sedan sitter kopplingsringen emellan precis som du tänkte :-)

Nu vet jag inte hur denna ihopkoppling blir på din kamera så de e ju lite svårt att säga hur lätt det blir att så skarpa bilder men om man utgår från min kamera så är de lättast att skarpa bilder med mindre förstoring som tex mitt 135 mm och sedan 420 mm på kameran och det är ju bra att köra med stativ fast för mig blir avståndet till objektet runt 3-5 cm och det är där skärpan finns för mig sedan får jag flytta kameran framåt eller bakåt för att få skärpan så lite kniksigt är det men jag kan får skarpa bilder med 135,50,45 påskruvat men skärpedjupet blir mindre ju mindre objektivet blir dvs mm storleken .

Kanske du får ett större skärpeområde än jag då du har zoom möjligheter på bägge objektiven .

Om du nu skulle köpa från kaffebrus så har dom förskottsinbetalning och då slipper man frakten den brukar jag använda .Och jag har köpt 2 set med närbildslinser och stepupringar och lite annat ifrån dom vid flera tillfällen och tycker det fungerar bra.

mvh/bjorsa

emmaa
0

Mm jag har också handlat några småsaker därifrån och det var ju inte så dyrt heller så man kanske ska göra ett försök! Men det får bli efter jul för just nu har alla mina pengar gått till julklappar!

Så skärpan hamnar alltså på ett speciellt ställe precis som med närbildslinser?

/Emma

bjorsa
0

#17 Jo de blir på ett ställe några centimeter ifrån bakre linsen så de går inte att stå på 20-50 cm ifrån utan man måste in i sörjan :-) Om man tex fotar grodor i lera :-)Å då kan dom göra som på bilden om dom är riktigt små dvs att hoppa in i objektivet :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och de var så här den såg ut och taget med 135mm påskruvat och grodan är väl en 2 -2,5 cm stor har jag för mig.

mvh/bjorsa

emmaa
0

Haha :)

bjorsa
0

Glad

[Quellii]
0

Jättefina bilder, har också testat det ;D Fotade adventsljusen ^^

divansson
0

hm… :P ja har ngen systemkamera men ja kan vel endå försöka…:P  hehe

bjorsa
0

#22 Fin bild på adventljusen!

#23 De behövs ingen systemkamera utan går bra bara du har filtergänga på din kamera och att du har zoom möjligheter då man zoomar sig igenom de påskruvade objektivet.

Och har man inte filtergänga så kan man alltid knåpa ihop en toarullelins :-) se här http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=810cf22d-efd7-4f23-bc98-c1a43f07b8eb

Och med en sådan trär man ju bara över sin lins så de gäller att göra toarullen eller röret så att det är bara lite större än linsen så att går att sätta på enkelt men inte för lös så att den bara trilla av men de e ju bara att prova sig fram .

mvh/bjorsa

emmaa
0

#22 Fin, stämningsfull bild! :)

Karin_G
0

Fina bilder bjorsa :-P

bjorsa
0

#26 Tack Karin_G !

mvh/bjorsa

Anna
0

Tycker om att fota stearin ljus, här kommer ett försök med min systers EOS 300D.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Här har jag blåst ut det. ;P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

emmaa
0

#29 var riktigt fin :)

Robert
0

bjorsa, du har samlat på dig så mycket text och information så du har ett innehåll för en artikel. Kan du inte dela med dig utav dina erfarenheter i mer bestående form som en artikel?

Hälsningar

Robert