Mer keramik nybörjare
jätte fin kruka (har total hjärnsläpp på vad det egentilgen heter XP)
det enda negativa jag har att säga om bilden är att jag stör mej på att den ser så inklippt ut och tror nog att den skulle varit lite ljusare.
Tackar, det viktigaste är att krukan kommer till sin rätt. Bilden är inte inklippt utan det blir en sån "svävande" effekt med ljus underifrån, jag gillar det, men förstår att man kan störa sej på det. Jag skulle nog vilja ha lite mer ljus på själva urnan, men det är bökigt, det blir reflexer och ibland har min kamera svårt att fokusera då, har en Sony A200.
om du har photoshop behöver du bara väldigt enkelt ändra levels och kontrast under image-adjustments-levels (eller contrast)

Det är nog läge att använda manuell fokusering för så här stillastående saker, eller fokuslås. Man kan hålla någonting som är lättare att fokusera på intill det man ska fotografera när man sätter fokuslåsningen. Exempelvis en post-it med ett kraftigt svart kors på en lämplig plats så att man räknar med att skärpedjupet gör resten; alltså inte mitt fram på krukan, utan kanske en bit bort efter rundningen.
Jag har inte provat på glaserade föremål, förstår att reflexerna är en del av upplevelsen, men jag skulle ändå vilja ha själva rundningen, formen på kruset framhävd och jag inbillar mig att det kan gå om ljuset läggs huvudsakligen från ett håll. (Kanske ska ge mig på att prova, för att se om det stämmer?)

Jag tycker att bilden är suverän. Jag gillar den enhetliga färgskalan, gillar också "svävande" föremål.
Tusen tack!
#4 Testade att ställa in skärpan manuellt men då blev bilden helt svart, förstår att jag gör nåt fel, är jag tvungen att ställa in allt annat (exponering) också manuellt när jag väljer bort autofokus?

Nej, manuell fokusering ska inte påverka exponeringen, men det kanske är någonting som du har tagit fel på, så att du ställde in manuell exponering i stället för, eller samtidigt som, manuell fokusering? Och att du då inte ställde exponeringen rätt. Annars tror jag att det är en bra idé att använda manuell exponering, eftersom du då kan finjustera exponeringen precis som du vill ha den, både när det gäller ljushet och skärpedjup. När man tar stillastående saker är man ju helt fri att välja slutartid om kameran sitter på stativ.