Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4774 ggr
Rosenhill
0

digiscoping

Hej är det någon som vet hur bra digiscoping fungerar med system kamera?

Marnyman du kan kidnappa den tråden;)

mvh cecilia

emmaa
0

då måste jag ju få fråga vad det är överhuvudtaget? Generad

Robert
0

emmaa, du monterar en kamera på en kikare på så sätt så får du en supertele. Jag tror det tom finns adapters för systemkameror.

Hälsningar

Robert

emmaa
0

aha coolt, typ för stjärnfotografering? Eller används det till annat också?

Rosenhill
0

#3 Allt du vill fota hur nöra du kommer är beroende på kikaren

mvh cecilia

bjorsa
0

#4 Har fått tips om att lidl skall ha ett billigt komplett set för digiscoping efter jul tipset fick jag av mandrakonian och det står i min gästbok .

mvh/bjorsa

Rosenhill
0

#5 Jag läste det men han kan ha fått fel datum vi fick reklamen i går

se här   Jag var ville veta för jag har letat men bara hittat med kompakt kamera inget om system.

mvh cecilia

emmaa
0

Kikaren i annonsen har en digitalkameraadapter är det det ni pratar om?

/Emma

Rosenhill
0

#7 Ja men om den passar system kamerans stora objektiv eller ska man köra utan eller en adapter till? Jag har ingen anning.

mvh cecilia

emmaa
0

Haha nej fråga inte mig, jag visste inte om att detta existerade för 4 timmar sedan Räcka ut tungan

Rosenhill
0

Jag viste att det fans men inte vad det hette fören i går när jag läste tråden om stormigt hav foto.

bjorsa
0

Här kan du titta lite http://www.digitaltvexperten.se/produkter.php?kat=11&sub=31&sud=52 och här http://www.digitaltvexperten.se/page.php?p=14 längst ner matnyttiga länkar till mer digiscoping

och här  http://www.digiscoping.com/static/digiscoping.shtml 

och här lite tillbehör till tubkikaren http://www.cyberphoto.se/pri_kik.php?Show=Yes&ArticleIDGroup=167

Och har man systemkamera så har jag sett nånstans att man har något som heter t2 men hittar inte den sidan men återkommer om jag hittar något .

mvh/bjorsa

Martin
0

Ja, då kidnappar jag tråden. (länkar och annat smått och gott kommer främst i slutet, men även lite då och då i min "artikel om erfarenheter…).

Jag har kikat lite på det set (bara Lidl-sidan) som jag fick tips av bjorsa om. Det står ju inte så mycket om det, så det är svårt att uttala sig om det. Jag lämnar det setet därhän, och skriver lite vad jag kom fram till angående digiscoping som fenomen istället…

Vad är digiscoping?

En teknik där man kopplar en kamera till en kikare, för att få enorma brännvidder och komma nära sina objekt, t.ex. fågel och vilda djur. Jag lade halva gårdagen till att läsa om Digiscoping, på svenska sidor och på engelska sidor. Samt att titta på bilder, jämföra ditten med datten och det ena med det andra och det tredje med det fjärde. Och jag kan inte bestämma mig hur jag skall göra, först när jag såg Lidl-setet tänkte jag "1600:-, det kan det vara värt i julklapp till mig själv". Några timmar senare, är jag inte lika säker…

Användningsområde för digiscoping?

Givetvis är det kul att kunna ta t.ex. sådana här örnbilder på 150 meters avstånd, med örnarna 18 meter upp i en tall. På sista bilden så ser man ju faktiskt inte ens örnarna. Leica-kikaren som är använd kostar enligt lite snabbgoogling US$ 1900, och skall nog inte jämföras med Lidls 1500-kr variant (se även resonemang i nedanstående stycke).

Resultat / bra bilder? Syftet med bilderna?

Digiscopingen för mig skulle användas för att ta fågel/djurbilder, ett sätt att komma nära dem. Samtidigt vill jag ha bra foton. Alla är överens på de sidor jag kollat; Digiscoping är S V Å R T. 1/100 bilder blir bra i början. När man är riktigt duktigt kan man kanske räkna med ca 5-10 % bra bilder. Visst, på stillasittande objekt och med gott om tid kan det givetvis blir betydligt bättre procentuellt resultat, men de flesta digiscopare verkar vara fågel/djurfotografer.

I ett forum jag läste var det många som menade på att Digiscopingen var ett utmärkt sätt för "kryssare" (dvs fågelskådare som skall kryssa i sina listor vad de sett för arter, att kunna dokumentera rariteter för eventuellt tveksamheter), medan man som fotograf i princip inte skulle bli nöjd med resultatet.

Utrustning

De som presterat bäst bilder använder överlag en relativt liten och ganska enkel kompakt digitalkamera (t.ex. Nikon Coolpix för 3000-4000 kr), jag tror inte jag såg någon som använde systemkamera. Till det köper de flesta Leicatuber, Swarowskikikare mm. De som kan sina tillverkare förstår när man hör/ser de namnen att det inte är någon billig hobby. Någon menade på att en kikartub för mindre än 15.000 kr ger inget resultat att ha. En allmän sanning verkar vara att tuber med 20-60x förstoring och 2-3 x förstoring på kameran ger bäst resultat. Man lägger alltså 3-5x så mycket på kikaroptiken som på kameran. Givetvis behövs stativ osv också, med tanke på brännvidderna.

Någon skrev att för att klara sig undan skakningsoskärpa måste man använda trådutlösare, medan andra menar på att det går att lösa ändå.

Kompaktkamera, eller systemkamera? Jag har inte sett någon sida som rekommenderar/skriver om systemkamera vid digiscoping. Gissar att det beror på att de som är så hängivna fotografer att de håller sig med systemkamera, heller satsar pengar på fina objektiv och tar "riktiga" foto, än att fotografera med lägre kvalité genom kikare. Och omvänt, att de som är fågelintresserade och vill dokuementera sällsynta fåglar kanske inte även har fotograferingen som sin största hobby, och då inte har lust/tid/intresse för de inställningar som måste göras med systemkameror, utan de vill mer "titta och trycka".

Digiscoping eller satsa på systemkamera med feta objektiv?

En som testade hela vägen, och testade massa olika varianter, slutade till slut med digital systemkamera och 600mm objektiv (helt rätt, inte billigt det heller…). Hans erfarenhet var att hade han valt rätt från början, hade det blivit billigare. Dock skall sägas att han var i första hand fotograf, och ville ha mycket bra resultat på bilderna. Vad de flesta menar på är att ja - du får skapliga bilder, men med vinjettering och med brus i de flesta fall. I "snabba" lägen är det svårt att sätta skärpan verkar det som. Frågan tror jag hänger på vad man nöjer sig med för bildkvalité, och vad man skall dokumentera med bilden.

"Ja, jag såg en vithövdad havsörn här i Malmö igår, ute på en äng." Digiscoping skulle mycket väl funka om jag hade övat och vant mig med utrustningen osv.

"Jag vill ta en bild på den vithövdade havsörnen på ängen i Malmö, och förstora den och sätta upp den på väggen, samt sälja den." Tror att visst, man hade kunnat förstora och sätta upp på väggen. Med rätt avstånd osv tror jag ingen hade sett bruset, men om någon köpt en "högupplöst bild"? Tveksamt om digiscoping funkat. Man kan ju t.ex. jämföra en digiscopbild (Nikon Coolpix 990, Leica APO 32x) med en systemkamerabild (ja, ingen billig utrustning, Canon 1D Mark II, Canon EF 500mm).

Hur gör jag? Tankar och funderingar…

Har inte bestämt mig än, men kommer kika på Lidlpaketet och se vad det är för något och hur det verkar. Om inte annat så är det ju en "skaplig" kikare, det är jag helt säker på. Skall ju uppåt landet i början på nästa år och försöka fotografera lodjur. Kommer jag inte nära nog med kameran kan jag kanske se dem med kikaren, då det planeras att bygga ett gömsle på någon höjd. Och skulle det bli riktigt bra, kanske jag kan få en "ok" bild på ett lodjur via digiscoping vilket för egen del skulle vara bättre än ingen bild alls. Men, det är främst upplevelsen jag vill åt i första hand med lodjuren, och då är ju en vettig kikare aldrig fel. Sen får man väl fundera på hur smidigt det är. Digiscoping bygger nog mer på stillasittande / gömslen / inte så mobilt. Med en kamera (även en större systemkamera och monopod) är man nog rörligare.

Länkar

Har hittat en hel del länkar, några bättre - några sämre. Här är några av dem.

Digibird. Engelskspråkig, men relativt lättförståelig sida. Går in rätt djupt på teknik i vissa kapitel, men med länkar till förklaringar. En väldigt bra och allround övergripande sida om vad Digiscoping är. Skall man bara välja en sida, är detta sidan.

Digiscoped. Engelskspråkig. Också övergripande om vad man behöver för utrustning, går även in på extragrejor om trådutlösare osv.

Digiscoping.se. Svenskspråkig. En sida jag hittade idag, har inte hunnit titta så mycket på den men verkar rätt bra.

Svenskafåglar. Svenskspråkig. Har en liten, väldigt grundläggande, sida om digiscoping. Kanske den minst intressanta sidan här.

mvh Martin

Rosenhill
0

#11 #12 Tack ska läsa det i morgon nu går ögonen i kors

mvh cecilia

Rosenhill
0

#11 T2 finns hos cyberphoto.

Tack alla för artiklar länkar och tips, beslutet om att köpa inte köpa blev inte lättare men nu vet jag mer. Jag får åka till Lidl på torsdag och titta på grejorna i allafall.

Tack för att ni tar er tid att hjälpa en förvirrad tjej.

mvh cecilia

bjorsa
0

#14 Här pratas det om t2 tillsammans med en adapter och systemkamera men om sedan adaptern går att sätta på lidl tubkikare vet jag ej men de finns ju tejp :-)) Alltid knepigt när olika prylar skall skruvas samman men oftast kan man ju fixa något själv .

mvh/bjorsa

Rosenhill
0

#15 Silver tejp fixar det mesta somsakt.

mvh cecilia

bjorsa
0

:-)

Mandrakonian
0
bjorsa
0

#18 4000 skr för den och då har dom julspecialpris på den så lidlpriset är ju ett klipp (1599 skr) 

mvh/bjorsa

Mandrakonian
0

jupp håller med dig bjorsa, billigare kan inte bli plus att man behöver kanske justera lite i Photoshop men det är bara bra att träna på det. jag tycker att det är en bra köp :-)