Fotouppgift - bildval
Idag var jag ute för att leta efter objekt som skulle göra sig bra för svartvitt. Det man ska tänka på är att det är bilder med hög kontrast, dvs. det är brett omfång mellan vitt och svart i bild. Mönster och olika former gör sig bra i svartvitt. Nu under vintertid så kan det vara en bra uppgift att leta efter svartvita objekt då färgerna är rätt tråkiga.
Idag hade vi tur då även solen var uppe vilket givetvis var tacksamt. Solen står ju rätt lågt under vintertid och vi behöver inte fundera så mycket på att bilderna skulle bli platta pga av solen skulle stå lite högt om du nu bor i Norden.
Jag tänkte höra med dig om vad du tycker/tänker om bifogad bild.
Vilken av de två bilderna skulle du ha valt att visa?
Tycker du att bilden gör sig bra som svartvitt?
Varför tror du att man lägger en svart ram kring en bild som är ljus?
Vilken teknik tror du jag har använt för att konvertera om färgbilderna till svartvitt?
Kommentera gärna och som oftast finns det inga svar som är rätt eller fel i konst.
Hälsningar
Robert

Spontant tycker jag bäst om den översta bilden, den känns naturlig och "mild". Tycker den var jättefin i svartvitt! Och motivet är enkelt och passar utmärkt som svartvitt:)
Den svarta ramen tycker jag blir alldeles för dominant, kanske om den var smalare? Jag tycker också det blev lite för onyanserat i färgerna på bilden med ram, och så blev det lite "grälligt" där till vänster i det "vita" området nedanför räcket.
Kommentarer kring den tekniska biten överlåter jag åt annan…:)
Jag tycker nog att jag gillar staketet bättre i den nedre bilden, men jag gillar ramen och himlen bättre i den övre. Anledningen till att jag gillar staketet bättre i den nedre är att i den övre så grötar det lite ihop sig mot slutet.
Hur du omvandlat till svartvitt vet jag inte, men jag tycker metoden som Jim skrev om verkar bra.. :)
Svart ram på bilderna tycker jag för ögonen mot bildens motiv på ett effektivt sätt. I den nedre bilden tycker jag dock att den är för tjock. 6-10 pixlar hade räckt.
Mvh // Johan