Kritik: Brödbild
Jag tar en del mat & bakbilder och skulle gärna vilja ha lite kritik på den här. Komposition, om det ser aptitligt ut mm.
Exif-data:
Kamera: EOS 30D, objektiv Canon 50mm, exponering: manuell, ISO 100, f4,0, exponeringstid: 1/25, ingen blixt.

Jag upplever bilden som lite splittrad, kanske främst för bakgrunden, men också för att skärpedjupet inte riktigt täcker bröden och att den bortre delen av löparen genom sin färg drar blicken till sig (och från brödet som upplevs mindre skarpt). Också den närmre änden av skärbrädan hamnar på gränsen för skärpedjupet.
Jag tror att den kan vinna på att beskäras, så att det bortre oskarpa brödet inte kommer med helt, och upptill, så att det ljusa fältet till höger bortom bordet inte längre är med. Sedan kan man göra den aningen mörkare i de ljusaste partierna för att bättre få fram strukturen i ändträet på skärbrädan och kanske dämpa kanten, som jag upplever som något störande när den är så ljus.
Jag har egentligen medvetet gjort skärpedjupet kort, men håller med om att den känns splittrad i bakgrunden. Jag gjorde en snabb korrigering. Kanske är den bättre så här? Fast jag tycker nog jag beskar den väl mycket?

Den blir klart mer samlad, men jag tycker liksom du att den är väl hårt nerskuren. Men det är väldigt mycket beroende på smak/bildkänsla hur man vill beskära. Jag kommer ihåg att vi hade långa diskussioner om beskärningar i fotoklubben när jag var lite yngre. 
Färgskalan är enhetlig i den beskurna bilden, och det kan vara ett plus.
Vill man presentera objektet i sitt sammanhang är det ju nödvändigt att se lite runtomkring, även om just denna bakgrund inte är bra, inser jag nu. Ska man ha med bakgrunden i t ex matbilder gillar jag kort skärpedjup. Det får huvudobjektet att få en mer framträdande roll. Många kokboksbilder visar ju ofta tillbehör, redskap osv. Håller helt med om att färgskalan är bättre på den beskurna bilden. Tack för dina kommentarer! Nyttigt att få andras perspektiv då man själv blir hemmablind.