Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 699 ggr
Robert
0

Test

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte prova med dig hur du uppfattar bifogad bild kvalité. Vilken bild av dom två gillar du bäst rent kvalitetsmässigt? Det är samma bild fast den ena har jag ändrat på i Camera RAW 3 och den andra är direkt från kameran. ISO1600 har använts.

Gillar du den vänstra bilden eller gillar du den högra? Du får väldigt gärna motivera ditt svar.

Med kvalité menar jag, kornighet, färgmättnad, kontrast, skärpa osv.

Hälsningar

Robert

johan
0

Vid första anblicken tyckte jag att den högra var bättre, men när jag tittade lite mer noggrant så tror jag nog att den vänstra är bättre därför att jag upplever den lite skarpare och ha ett bredare färgspektrum.

Mvh // Johan

[slo]
0

Den högra känns lite grådaskig ut, som om det vore en gammal inrökt irlänsk pub :o) Så jag röstar för vänster!

/Jonas

Norrskenet
0

Det var lite mer briljans över den vänstra. Den är dessutom lite skarpare

Citron
0

Svår fråga det här Robban. :-)
Den vänstra bilden är både ren och skarp, men aldeles för mycket ljus som reflekterar. Den högra bilden är suddig, men iaf inte så mycket att man tappar intresset för den. Den känns även luftigare(?) ut på något sätt. Färgerna gör sig även bättre i lägre mättnad i den högra. Eftersom jag hade mer att säga om den högra så gissar jag väl på att det är den jag skulle föredra.

Det ser ut som det är taget i en resturang? Resturangägaren skulle absolut välja den vänstra bilden eftersom glasen ser mer rena och lockande ut.

MVH
- Jim Johansson

AktieTrader
0

Jag säger precis som citron. Detaljer i servetten och andra högdagrar har försvunnit i den vä. Men å andra sidan så upplevs sen som lite skarpare, men det kan bero på att man luras av högdagrarna.

Robert
0

En bild tagen med högt ISO-tal ger en rätt kornig bild.

Man kan också få lite färgshiftningar. Färgshiftningar tycker jag är lätta att upptäcka i mörka partier, notera svarta jackan som hänger ned till höger i bild. Jämför färgshifningarna i den vänstra bilden med den högra.

Färgshiftningar syns även i det ljusa partierna, och metall.

Som jag har tidigare sagt så har jag tagit en och samma bild. Den ena bilden är direkt från kameran utan någon behandling, den vänstra. Den högra bilden har jag justerat - exponeringen, skuggor, ljusstyrka, kontrast och färgmättnad. När jag var klar med det så gjorde jag mitt bästa för att ta bort kornigheten i bild för att sedan justera färgshifningen. Allt det här gjorde jag i Camera RAW 3.

När jag var klar med min bildjustering så gjorde jag en sista justering i Photoshop genom att lägga på en oskarp mask.

Båda bilder har jag konverterat om det sRGB med en ICC profil.

Jag skrattar faktiskt när jag skriver det här för någon månad sedan var allt ovanstående rena rama grekiskan för mig. Men när jag har fördjupat mig i RAW så är det ett otroligt kraftfulla verktyg.

Det var väldigt intressant och ta del av hur du har uppfattat bilden. det skulle vara givande och veta om du har ändrat din ståndpunkt när du vet vad jag har gjort och peikat ut de detaljer som är förändrade. 

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Är det vänstra en jpeg direkt från kameran eller en automatisk RAW->JPEG konvertering?

Robert
0

#7, Den vänstra har jag öppnat i Camera RAW 3 för att kunna konvertera om till ett läsbart format. I Camera RAW valde jag inställningar från kameran. Båda bilderna har jag sammanfoga i PS.

Hälsningar

Robert

ERIR
0

Båda bilderna är väldigt bra. Trodde att den vänstra var bearbetad. Iofs har jag ju svaret nu men innan så tyckte jag ändå bättre om den högra pga lite mer atmosfär i den bilden.

Icecold Angel
0

Vänster!

Pelle
0

Vänster!

Varmare, med djup i färger, tydligare detaljer mm mm

Ulla
0

Höger!

Mera doft.

Sajtvärd för Keramik ifokus