Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 876 ggr
MonisN
0

Olika funktioner i Camera Raw

Har sett att jag inte har alla funktioner i mitt Camera Rawprogram. Finns det det olika utförande? Jag har "bara" PSE, har det någon betydelse?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

pellepiano
0

Du kanske inte uppdaterat din version av Camera RAW på länge? Har du kollat om det fins nyare versioner hos www.adobe.com?

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan laddade jag hem och, trodde jag, installerade vers 5.4, men när jag tittade nu var det fortfarande 4.2. Letade också på adobe men hittade inte någon uppdatering. Om jag inte minns fel laddade jag hem 5.4 från någon annan sida. Men säker är jag inte… Skickar med en bild för att visa hur mitt CR ser ut.

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till..

pellepiano
0

Det brukar vara så att Camera RAW versionerna är bundna till Photoshop och Elements versionerna, så det är möjligt att du inte kan använda senaste Camera RAW heller.

Nu såg din bild ut som om det saknades massor. Jag har tyvärr ingen kol på om det är en speciell version till Elements just.

MartinO
0

Ser onekligen "fattigt" ut. Om du inte kan få hjälp av Adobes support, rekommenderar jag gratisprogrammet Raw Therapee. Det är en mycket kompetent rawhanterare, som även läser jpg. En funktion värd att notera är den otroligt enkla upprätningsfunktionen.

Svensk språkmodul finns till programmet.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

Just precis, "fattigt" är rätta ordet. Jag kan bara göra enklare justeringar med min CR. Detta är irriterande, och skulle gärna vilja veta om fler användare av PSE har samma fattiga/futtiga utförande. Jag har också Digital Photo Professional som dock tycks vara fullversion:) 

Tack MartinO för tipset:) Ska kika på RAW Therapee. Ska nog kontakta Adobe också.

MonisN
0

Nu har jag gjort allt jag kan för att få till en uppdatering av CR, men det vill sig inte. Allt som uppdateras är kameraprofiler. Versinonen av programmet är fortfarande 4.2. Har sökt på Adobes forum också men hittar inget matnyttigt. 

#4 Har du en version av Camera RAW i din PSE 3 med alla funktioner? Eller är din vers också fattig?

Min version är PSE 6.

MonisN
0

Från moderskeppet.se har jag nu fått veta av en vänlig support att vissa reglage saknas i CR i Elements. Inget fel på mitt program alltså. Men vansinnigt irriterandeSkrikandes