Color Replace
Jag hittade idag någonting nytt för mig i photoshop. Replace Color. Med det här verktyget kan du enkelt markera de nyanser du vill ändra färg på. Te.x om du vill ha en blå mugg till röd, så är det här verktyget mycket händigare att använda än lasso tool och HUE/Saturation.
Jag ska förklara lite hur du använder det. I bifogad bild har jag märkt ut vart du hittar det om du inte förstår texten. Längre ner följer också två stycken bilder. Ett på orginalet och ett på en bild jag gjort om med hjälp utav Replace Color.
Du hittar Replace Color uppe vid arkiv-menyn.
Image > Adjustments > Replace Color.
Fuzziness är hur stor radie av nyanser i färgen den ska markera. Under har vi en bild, där kommer du se i svart/vitt vad som är markerat. Det som är markerat är vitt. Och under den här har vi Replacement. Här väljer vi färg, nyans och styrka på ljuset som vi vill ändra till. Längst upp hittar vi också Selection. Där ska den första "pennan" vara markerad. Pennan i mitten använder du för att lägga till en nyans eller färg du också vill ha ändrad på. Och med den sissta pennan tar du bort nyanser du laggt till. Te.x om du har en röd och en blå mugg som står på ett brunt bort, då använder du den första pennan till att markera en av muggarna. Sedan använder du penna nummer två för att markera den andra muggen. Du kan också behöva trycka på flera områden på muggen eftersom alla nyanser inte är precis likadana. Detta kan man också åtgärda med Fuzziness. Sätt Fuzziness på ett högre värde så ökar radien av nyanser i färgen som den ska markera.
Fråga mig gärna om det är någonting du inte förstår.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Mycket coolt! Jag brukar aldrig lyckas med det där för att det alltid brukar vara något annat som också ändrar färg.
Mvh // Johan

#3. Om du tittar noga så har jag beskurit bilden så att inte husen ska synas, så det är igentligen bara gräset och buskarna som har ändrat färg. :)

Undra om de går att göra så i paint shop pro ,de blev verkligen effektfullt snyggt gjort Citron.
mvh/bjorsa