Kritik: Tidig morgon vid sjö

Snygga bilder!
men jag tycker det känns som alla bilder lutar åt vänster?!
/MA

Lite snabbkritik :) Som #3 säger så tycker jag också att det lutar, det går lätt att räta upp i PS och det gör mkt till bilden.
Sen tycker jag att du kan lägga på lite mer kontrast i bilderna. Testa och dra lite i kurvorna.
Annars tycker jag att bilderna är mkt bra och med lite efterarbete kan dom bli ännu bättre! Hoppas min kortfattade kritik gav dig lite iallafall.
Någon riktig kritik kan jag inte ge dig, mer än att jag håller med om att det verkar finnas en viss lutning av bilderna, men det jag tycker är fantastiskt med dessa bilderna är den trolska stämning som du fångat i dessa bilderna. Tycker alla 3 är bra, även om den sista 3:e bilden känns som den bästa. Att fånga både spegling i sjön o dimman + ljuset är kanonbra jobbat.

Tack alliopa!! Jag ska höja kontrasterna lite åå fixa lutningen sen ladda upp en bild! 
Tack!

Fantastiska bilder! Trolsk stämning.
Jag kan inte se nån lutning, kolla på träden och stången på en av bilderna, visst är de raka, det är nog stranden som inte är rak.
Det skall inte vara mer kontrast heller, det tar bort den trolska stämningen.
Mycket bra jobbat!
Hej!
om bilden lutar eller om man får känslan av att bilden lutar spelar ju ingen roll, i detta fallet så är det så att stranden till höger ligger längre bort och den till vänster ligger närmare och slutter åt vänster, det gör att det känns som att bilden lutar!
jag tycker att du fått en fin stämning i bilderna men min kritik ligger i att du gör bilderna lite fantasilösa, det är ett klassiskt "fel" att lägga horisonten eller som nu stranden mitt i bilden, det skulle kunnat vara mycket mer spännade att kanske lägga stranden på övre delen så att skogen kommer högre upp och inte lika mycket av den grå himlen! Eller tvärtom att du drar ned stranden så att den hamnar på den första 1/3 av bilden.
Mvh
Mats

Jag tycker bilderna var väldigt fina, färgerna blev perfekta! Stör mig dock på lutningen, speciellt på första bilden.

Tack! Men jag tror faktiskt inte jag heller att bilden lutar utan att det är stranden vs skogen som gör att det ser ut som om den lutar fast att den faktiskt är rak… för det är lite udda föremål långt bak och långt fram som ger det lutande interycket, tror jag….
Jag lägger in tre stycken till bilder som inte har det dära vanliga med horisonten i mitten åå ser vad ni tycker om dem med då eftersom det önskades

Efter att ha tittat på bilderna en gång till så har ni alldeles rätt :) Ser att det inte alls är snett.
Däremot så vidhåller jag att man kan höja kontrasten lite utan att förstöra stämningen och på det sättet förstärka trädsiluetterna en aning.

Hmm ska prova de då 
Hej!
så där ja!!!!! bild 10 och 12
mycket mer liv och mystik i bilderna
bild 11 är lite snålt tilltagen med himmel!
Nu är de riktigt bra, det är på detta sätt som proffesionella fotografer komponerar landskap och naturbilder, som jag skrev tidigare så är ett vanlig "fel" många hobbyfotografer gör (jag med) att man lägger horisonten mitt i bilden vilket gör den ganska tråkig.
Men se på bild 12 vad ringarna på vattnet i förgrunden höjer bildens mystik.
Grattis
Mvh
mats
Där ser man vad olika man tycker om bilder. jag tycker ff. att bilden i #2 är bäst o jag gillar den/det dämpade lite dova färgskalan/ljuset i denna bilden som jag tycker snarare förtätar o fördunklar mystiken. Det är så sant som det är sagt "att skönheten ligger i betraktarens öga" o att vi är o tycker olika 
16#
problemet ligger inte i det utan det är så att 99% fotar med horisonten i mitten och det gör bilderna väldig "mainstream" dvs alla tar sådana bilder, men om man får med mer av förgrunden tex så tillför det en extra dimension, du ser fortfarande samma saker fast förgrunden tillför, som i nr 15 tex ringen på vattnet.
Mvh
Mats
vad vacker det är vid sjön!

Tack! Kul att ni tycker att de är fina!
#15 på #11 så är det lite snålt tilltaget med himmel för att jag tog enbart på speglingen av vattnen.
Och jag tycker att du har en poäng där med att alla tar horisonten i mitten, men jag vet fortfarande inte vilken som är min persoliga favorit. 
Ofta så är det en balans som gör att man tycker om en bild. Horisonten var kanske lite för mycket i mitten på dom första bilderna men samtidigt så är det nästan mindre balans i dom sista.
Det blir för mycket vatten som skapar ett tomrum vilket för mig inte är intresant. I den sista av bilderna gör buskarna till höger och ringen på vattnet men det är lite för lite på den annars stora tomma vattendelen.
Jag föredrar dom första bilderna men att höja horisonten lite skulle inte skada. Jag tycker att kontrasten är tillräcklig då det ger en fin stämning med dimman. Men detta är bara min tolkning.

Den ska du vara stolt över! Den ser lite läskig ut tycker jag, lite ovetande om vad som kan finnas där :)

#21 Tack! Men vilken??