Favorit fotografer!
Hej!
Såg att jag missat veckans fråga "vilken är din favorit fotograf".
Jag tycker att det är intressant att se vad andra gillar och hämtar inspiration ifrån och därför tänkte jag starta en tråd där vi kan samla våra favorit fotografer som inspiration åt varandra! :)
Berätta här vem din favorit fotograf är (har du flera, gör ett inlägg om varje!) och varför. Skriv kanske några rader om fotografen och bifoga gärna en länk till fotografens portfolio eller liknande.
Jag tycker att det är väldigt intressant att studera andra fotografers bilder och har jag idétorka är det en jättebra inspirationskälla! "Bomba" därför nu denna tråd med duktiga fotografer som inspiration för mig och alla andra! :)
En av mina absoluta favoriter är en isarelisk fotograf vid namn Gilad Benari.
Jag fullkomligen älskar hans bilder! De är väl genomtänkta och genomarbetade och det finns alltid en tanke bakom bilden - Vilket jag tycker är mycket intressant! Han kombinerar också ofta sina bilder med en liten text eller dikt som förstärker varandra och ger ett starkt budskap.
Nyligen har han också arbetat med ett projekt som heter "A different look at Israel" som han fått stor respons på och som tagit honom ut i världen med flertalet utställningar i flera olika länder :)
Hans projekt finns att beskåda här (Powerpoint-filer) och här finns fler bilder (hans deviantart)
På bilden: Gilad Benari, självporträtt

Jag är vansinnigt förtjust i Jill Greenbergs bilder. Hon blev väldigt uppmärksammad för ett par år sedan då hon tog bilder av gråtande barn. Hon hade nämligen gett dem massor av godis men tagit tillbaka godiset för att få dem att gråta. Fina bilder blev det i alla fall. Och väldigt speciell belysning, som hon även använder på sina djur bilder.
Finns en fantastisk bild på en apa i en pinup-pose =) Apan hade blivit tränad till det så det var inget fusk.
Massor av tjusiga kändisporträtt också.