Laura Kalmari Österberg
Det här kan bli lite kul, några finska tidningar har varit i kontakt med mig för att få några bilder från mitt senaste bröllop, Seura, Anna och MeNaiset.
Här är de bilder jag har skickat över till dom som prov. Nu har jag inget intresse utav att ge bort bilderna och har frågat vad jag får i ersättning för en eventuell publicering.
Nu har jag aldrig sålt några bilder till någon tidning, vad är det man bör tänka på förutom format och profiler?
Hälsningar
Robert Hammar

Tidningen Seura har valt bild i inlägg #5 på Laura Kalmari Ösberberg och Niko Österberg på väg från sitt bröllop i häst och vagn.
Bröllopsbilden kommer att publiceras i nästa veckonummer. Förhoppningsvis kan det hjälpa mig med att nya bröllopspar vill ha mig som fotograf vid deras bröllop.
Hälsningar
Robert Hammar

tjusigt =) hur mycket betalade tidningen för just den bilden?
#6 Tjusigt bröllopspar och vacker brud! Gillar bilden när de åker häst och vagn. Mysigt och romantiskt. Varför tänkte inte en annan på det?
Lycka till med försäljningen.
//CarlS

#8, jag vet inte vad jag får, måste fundera. De bad mig skicka en faktura bara :)
#9, tack!
Robert
#10: Se till att du får ordentligt betalt! De ska känna att de har att göra med ett proffs.
Vänliga hälsningar
Niklas

Här finns det fler bilder:
http://www.roberthammar.com/gallery/a060803110551
Password: stockholm
Hälsningar
Robert

#13, Kanske det blir på förstasidan enligt senaste telefonsamtalet :)
Robert

Ohh! Blir det förstasidan??? Snajdigt!
Grattis Robert
Hoppas att du får fler bröllopsjobb efter detta.
Grattis!
Niklas

Stort grattis Robert!
Vilket lyft!
Och inte fel med lite klirr i kassan heller.
Ha det gott! Mihe

Emma, visst är hon duktig och snygg :)
Robert

Jättefina bilder =)

Kanonfina bilder…
/ Patrik
Grattis, kul att du lyckats med bilderna och publikationerna. Det blir fortsatt spännande att följa din karriär i fotovärlden. En sak är uppenbar för mig, hårt arbete lönar sig. Och det är kul att se. Grattis än en gång till de fina bilderna.

E_hjo, Patrik, sandmark - tack för de uppmuntrande kommentarerna.
Jag hoppas att det blir utdelning på det arbete jag har lagt ned. Det är bara att kämpa vidare, så småningom ska det förhoppningsvis lossna.
Seura, en finsk veckotidning publicerade en bild som jag har tagit på Laura och Niko nu i veckan.
Hälsningar
Robert

#24, om du vill ha bilder på Laura så kika in här:
http://www.roberthammar.com/photo/6776218671677
Bilder på Laura på min hemsida, www.roberthammar.com.
Hälsningar
Robert
#30 Robert, använder du något skriftligt avtal när du fotograferar bröllop?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har avtal med de modeller jag har fotograferat och på de senaste bröllopen som jag har gjort. Där jag inte har haft avtal så har jag bekräftelse per mail.
När jag får ihop min firma så kommer jag att ha skriftliga avtal.
Hälsningar
Robert
Tar du dig alltid rätten att använda bilderna som du vill och lägga ut dem på nätet?
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja, och det kommer jag att se till att ha med.
Robert
Okej. Finns det standardavtal för sånt? Det borde vara av intresse för flera här som funderar på att bli professionella fotografer. Kanske kan bli en artikel?
Vänliga hälsningar
Niklas

Laura e bäst!