Kritik: Riddarholmen i svartvitt
Ingen?

Snygg i svartvit. Jag skulle nog beskurit bilden från vänster. Annars bra.
#2 tack :) Funderade på att beskära den från vänster, men bestämde mig för att inte göra det p.g.a skorstenen (eller vad det nu är..), ville få med hela den :)
Väldigt mörk och konstigt beskuren. De svarta partierna går i varandra vilket gör att jag hade svårt att urskilja att det var en person som satt vid foten av statyn. Du kunde ha väntat till den högra personen hade försvunnit ur bild. Nu ser hon felplacerad ut. Jag förstår inte vad du vill få fram med bilden. Vilket är det egentliga motivet? Det som sticker ut är den stora husväggen men jag vivlar på att det är huvudmotivet med tanke på hur bilden har beskurits.
Tom
Jag är bara en nybörjare och laddade upp bilden här för att få veta vad jag kan göra bättre tills nästa gång.
Du får gärna säga vad du gillar och inte gillar, MEN, förklara också vad jag kan göra bättre!
/Felizia

#5 Han sa vad det var det var som behövde förbättras i bilden. Eftersom han berättar vad som är dåligt går det att gissa vad du behöver göra bättre nästa gång.

ja, jag är ju inte något proffs heller kan jag ju påstå.
Beskär bilden från vänster och lite i underkant. Beskär man från höger tappar man djupet i bilden och det är ju synd. Sen kan du som föregående talare sa ljusa upp bilden lite.
För mig är motivet tydligt, det är husväggen med de fina fönstren och järn-beslagen! ;-)
Vidare kunde man ju önska att tjejen knatat ur bild.
#5, Jag tycker som dijete att det är ganska klart hur du ska använda min kritik men jag försöker förklara för dig i alla fall. Säg till om det fortfarande är någonting du inte förstår.
Väldigt mörk och konstigt beskuren = Gör bilden ljusare och beskär den på ett annorlunda sätt. Som jag skrev vet jag inte vad du är ute efter med bilden och därför kan jag inte säga hur du ska beskära den. Men för mig kändes den bara konstigt beskuren. Det finns ingenting i bilden som känns som en naturlig fokuseringspunkt.
De svarta partierna går i varandra vilket gör att jag hade svårt att urskilja att det var en person som satt vid foten av statyn = Gör bilden ljusare. Lek med kontrasterna.
Du kunde ha väntat till den högra personen hade försvunnit ur bild. Nu ser hon felplacerad ut. = Nästa gång kan du fundera på vad som kommer med på bilden innan du knäpper så undviker du saker som inte ska vara med på dina bilder…
Jag förstår inte vad du vill få fram med bilden. Vilket är det egentliga motivet? Det som sticker ut är den stora husväggen men jag vivlar på att det är huvudmotivet med tanke på hur bilden har beskurits = Det här är frågor som jag tycker att du kan ställa dig själv när du fotograferar och redigerar dina bilder.
Lycka till!
Tom
Tack, det var bättre :)
Får tänka på det nästa gång1
#6 Det är inte alltid det ultimata att gissa sig fram till vad man ska göra bättre.
Det kan finnas olika sätt att göra det bättre på, sätt som man kanske inte vet om/har tänkt på, gissar man kan det faktiskt gå helt åt skogen om man gissar fel och mycket mer sådant, så jag önskar helst att få det förklarat på ett tydligt och bra sätt :)