Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1316 ggr
Citron
0

En fråga om DPI?

Hej.

Ett utav minna fotografier ska medverka i en Australiens tidning. Problemet är att jag först måste göra om bilden från 72 DPI till 300 DPI innan dom lägger in den. Men bilden blir ju extremt stor och i dålig kvalite då. Jag tror inte jag har förstått det där med DPI ännu. Bilden är i orginalstorlek 2048 i bredd och 1536 i höjd. Vet någon hur jag ska göra för att få den i 300 DPI men ändå inte få den alltför stor? Jag kanske även gör fel med att använda photoshop att ändra DPI med. Jag går in i Image Size och ändrar Resolution värdet där. Men det kanske heller inte är rätt?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

Varför skickar du inte bilden som en TIFF och låter dom fixa det såsom dom vill?

Kul och grattis att din bild hamnar i en utav Australiens största tidningar. Vad är det för/och för typ utav tidning?

Hälsningar

Robert

modmaker
0

DPI=dot/inch. Anledningen till att du just nu har 72 dpi är för att det är vad din monitor kan visa. Ändrar du upplösningen till 300 dpi ser bilden mindre ut på skärmen, men ger dig en uppfattning om hur bilden kommer te sig i tryck.

DPI = antal pixlar per tum. Alltså hur många pixlar som får plats på 2,54 centimeters bredd. Tidningen vill att du skickar bilden med 300 bildpunkter per 2,54 cm i bredd och höjd.

Om din bild är tagen i 72 dpi och du omvandlar den till 300 dpi så blir din bild 76% mindre, eftersom mer information knôs in på en mindre plats.

Inom reklambranschen pratar man om pixeldublreing, dvs en dator behandlad bild bör ha dubbla upplösningen (DPI) mot den kvalitet man vill kunna trycka bilden i

Du kan omvandla din bild från 72 dpi till 300 i t.ex. photoshop, men det betyder bara att photoshop fyrdubblar antalet pixlar, men bilden ser likadan ut. Jag håller med Robert, skicka bilden som en TIFF i den Upplösning du har, så kan de själva omvandla bilden från 72 till 300 dpi.

Citron
0

Robert. Tidningen heter NOISE och kommer inom snart släppa sin första upplaga världen över. Att det var någon stor tidning nämnde jag nog inte. NOISE är ett projekt som försöker få unga fotografer och andra konstnärer, att träda fram och visa upp sinna verk. Tidningen släpps någon gång i början av 2006.

"NOISE is a leading youth arts initiative that develops and profiles young artists and their work across radio, television, in print and online."

De jobbar från Australien, trodde först därför att det bara skulle bli en Australiensk tidning, men tidningen ska som sagt släppas världen över.

Mest glad är jag för Julia's skull, det är hon som medverkar i bilden som ska publiceras. Hon har alltid drömt om att bli fotomodell och vara med i tidningar. Nu går ju hennes dröm lite granna i uppfylelse. :) 

Jag ska maila dom och fråga om det går bra med en TIFF. Men jag skulle gärna ändå villja veta lite mer om hur man sätter DPI:n då jag också funderar på att sälja fotografier via deviantart. Där måste man göra detta själv eftersom dom inte har tid att ändra de tusentals nya bilder dom får in varje dag.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson