Macro Tube hjälp !
hej …
jag har köp en macro tube i tradera.com.
när jag väll sätt det på min kamera nikon D80, mellan kamera och objektiven.
som jag vet så måste man kopplas om till manuell mode och manuell focus.
men mina bilder bli ändå suddigt. jag använder nikon 50mm objektiv.
frågan är ; ska man köpa till nåt extra tex mellanringar eller close up filter. ? eller vet non hur man ska göra ?
http://www.tradera.com/NY-Macro-Extension-Tube-till-Nikon-SLR-DSLR-auktion_95990277

Det är mellanringar, det där du har.
Ju mer du sätter emellan kameran och objektivet, desto närmare motivet måste du hålla kameran. Du ser på mattskivan när det blir skarpt. Skärpan ställer man in genom att flytta antingen kameran eller det man ska fotografera till läget där det blir skarpt.
Med hela traven mellanringar får du skarpt ungefär 10 cm från objektivet. Med tunnare mellanring är det längre avstånd. Den allra tunnaste ger ett avstånd i närheten av en halv meter.
Och bilderna blir suddiga om du inte håller kameran på precis rätt ställe för att få skärpa.
Nej du behöver inte köpa något annat. Med mellanringarna så är skärpedjupet väldigt kort. Vi pratar om millimetrar här.
Jag föreslår att du har kameran på ett stativ, ställer in minsta bländaren f22 eller vad det är, ställer in skärpan riktigt nära och sedan rör ett föremål fram och tillbaka tills du ser att det blir skarpt. Då kommer du att märka hur kort skärpedjupet är och hur nära du skall vara.
Ett annat trick är att ställa om kameran så att den inte tar fotot förän föremålet är i fokus. Sedan är det bara att röra kameran fram och tillbaka.
Jag har lagt in en bild där jag använder mellanringar. Det är en gammal komprimerad jpeg så kvaliten är inte så bra. Tänk på hur liten en fiskefluga är. Inte ens hela flugan blir i fokus med mellanringar och då hade jag om jag kommer ihåg rätt bara två av dom (33mm).

Den enda mellanring jag använt med den kombinationen är Nikon PK-13 =27mm ring. Stativ är ett måste, då skärpedjupet blir så kort att det kräver liten bländare=lång exponeringstid.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag hade jätteproblem med mina mellanringar först. Var besviken och tyckte att det var ett dåligt köp. Till slut hittade jag problemet och fick en riktig aha-upplevelse. ;) BIlliga mellanringar jag inga elektriska kontakter. Det finns alltså ingen koppling mellan kamerahuset och objektivet och därför spelar det ingen roll vad man ställer in för bländare i kameran när mellanringarna är monterade.
Nu vet inte jag hur man gör på Nikon, men på min Canon EOS 400D så monterar jag först objektivet utan mellanringar och ställer in önskad bländare i manuellt läge. Sen trycker jag ner dof-knappen som sitter på ena sidan av kameran och håller den nertryckt medan jag skruvar av objektivet. Då bländar objektivet ner till rätt bländare och den lilla öppningen behållsn är objektivet skrivas av.
Därefter monterar jag mellanringarna och sen är det "bara" att fota.
Men visst är det trixigt. Dock helt klart värt det i väntan på att kunan lägga många tusenlappar på ett macroobjektiv. Med lite övning och bra ljus så går det faktiskt att ta hyfsade bilder även på fri hand (även om stativ förstås underlättar). Kan leta upp några exempel och visa.

nu har jag det .. tack för allt hjälp !!