det är svårt att fota
har ni nånsin sett en fin bild och tänkt att ''dedär vill jag också prova, det är nog inte svårt bara att göra så och så''
men när man väl försöker inser man att det är ganska svårt att få till bra bilder, ljus och kompositioner
jag såg en gång en fin bild av en frukt i vatten,
efter en stunds planerande börjar jag ställa fram glasskål kamera m.m och efter en låång stunds fotande har jag inte fått till en enda fin bild
man ställer in ISO slutare bländare men det blir ändå inte bra, självklart kan detta också bero på olika utrustningar.
men inse det, det är en svårt och lite av en konst att få till riktigt bra bilder

Ja det kan vara väldigt svårt. Speciellt om bilden man vill härma är gjord med en masa specialutrustning. Allt handlar om ljus och hur man kan kontrollera det. Om det inte går att få tillräckligt kontroll med kameran fårman se till att kontrollera området man fotograferar. Med lampor, eller vita a4 ark som reflektorer, speglar för att belysa områden. Det går att hitta på mycket med saker man har hemma.
Det kan vara mycket svårt. Det enda som hjälper är erfarenhet som kommer om man övar mycket. Det hjälper om man kan få hjälp av någon. Det finns ingen fotoklubb som du kan gå med i?
Håller helt med. Det verkar och låter så lätt när någon beskriver det, i fototidningar t ex. Tycker aldrig omständigheterna är dom rätta när man ger sig ut själv för att jaga den där perfekta bilden. Nu är jag aldrig uppe i gryningen med kameran i högsta hugg tyvärr, men det borde ju gå att få till även andra tider på dygnet.
Det där med fotoklubbar är ju bra, men där jag bor (Göteborg) har jag ännu inte hittat någon som verkar passa mig. Någon kanske som har tips på en bra klubb?