Macroobjektiv för nybörjaren
Har tittat lite på Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och Nikon AF-S 60/2,8 G ED?
Skulle någon som har något av dessa objektiv kunna skriva lite för och nackdelar med den?
flytta om jag la fel ;]
Jag har den Tamron du skriver om och är väldigt nöjd med den. Har inte hittat några nackdelar faktiskt:) Jo, en nackdel är att om man har den i AF läge så kan den jobba fram och tillbaka några gånger innan den hittar fokus på små detaljer. Detta är kanske samma sak på alla macron? I manuellt läge är det inga problem. Originalobjektiv är kanske att föredra, men det är ju också en prisfråga. Tamron macro är mycket prisvärd, och var den jag blev rekommenderad av scandinavianphoto när jag köpte min. Ett företag jag har mycket stort förtroende för.
I senaste numret av DigitalFoto var just Tamron 90mm macro testvinnare. Med i testen var förutom Tamron, Canon, Nikon, Pentax, Sigma och Sony. Så jag tycker absolut du kan satsa på Tamron.
Det är ju viss skillnad på 90mm och 60mm också. Du behöver inte krypa lika nära det som du fotar med ett 90mm som med ett 60mm. Det kan ofta vara en fördel.
Samt att detta Tamronobjektiv som redan sagt är ett erkänt bra objektiv.
Jag har Nikon 60mm och är väldigt nöjd!
Det Nikon objektivet som var med i DigitalFoto var dyrare, och alltså inte samma.
När jag skulle köpa mitt macro fick jag testa både Tameron, som jag först tänkt köpa, och Nikon. Den nackdel jag hittade på tameronobjektivet var att det blir väldigt långt när man ställer in skärpan, alltså, det "åker ut" väldigt mycket, och man kan lätt stöta till sitt motiv. Lite svårt att förklara..
Nikon har dessutom autofokus, och det hade i alla fall inte det tameron som jag testade. Äh, jag vet inte.
Testa vilket du tycker känns bäst, så gjorde jag.
Tamron har också AF. Fördelen är också det som #3 säger. Tamron är dessutom mycket prisvärt