Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 7387 ggr
Tom
0

Fota smycken?

Jag ska fota lite silversmycken och behöver tips på hur man ska göra för att de ska se så bra ut som möjligt.

Ett tips jag fick var att placera en glasskiva en bit ovanför underlaget och lägga smycket ovanpå. På så sätt slipper man skuggorna under smycket.

Har ni fler tips?

Tom

Staffan
0

Niklas skrev förut en artikel om att på ett enkelt sätt bygga en egen diffusionsbox. Det kanske skulle kunna vara något? Man kanske dessutom kan skicka in lite odiffuserat ljus där? :)

>> Länk till Niklas artikel

// staffan

Robert
0

Jag antar att smycket kan ge en del reflexer, undvik då direkt blixt. Normalt räcker det med en ljuskälla. Ställ upp ett bord vid ett fönster, undvik direkt solljus. Bäst om det är mulet eller norrfönster. Du kan lätta upp skuggor med en vit pappskiva som du håller på motsatt sida om varifrån ljuset kommer ifrån, eller så använder du en golvlampa istället. Prova med att placera lampan vid sidan om kameran. Se till att använda stativ. Om du använder blixt så se till att ljuset studsar mot en vägg eller vit pappaskiva.

Istället för en diffusionsbox så kan du ha vitt papper som löper från en vägg ned över ett bord på så sätt slipper du skarpa kanter i hörn.

Jag köpte betongglas på Bauhaus för 2 euro som jag tänkte använda för att ta lite "produktbilder". Ytan är inte så skarp som på en glasskiva. När du släpper in ljus underifrån så kan du labba lite med olika färger på ljuset genom att använda någon gele eller annat material som färgar ljuset.

Hälsningar

Robert

Tom
0

Staffan, vi använder just den boxen  :-)

Robert, Det svåra med silver är att allt reflekteras. Det blir då väldigt svårt att stå fritt vid till exempel ett fönster eftersom allt syns i smycket. Om vi använder en enda ljuskälla har vi svårt att få till det. Det blir för mycket mörka skuggor och oskarpa partier. Ett underlag som vi har använt med hyffsat resultat är en vanlig spegel som är blästrad. Den ger en väldigt udda och diffus reflektion och färgen på spegeln blir mörkgrå.

Det är mycket att tänka på. Tack för era tips. Vi labbar vidare.

Tom

kaffepaus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan prova att experimentera med pol-filter också.

Boxen var annars min första tanke också. Har experimenterat med att fota smycken i dagsljus och vitt papper som reflektor. Är det reflexen från mynningen av boxen / fotografen som stör? Prova att täcka över den delen med vitt tyg eller liknande. Boxen med minst två ljuskällor borde fungera..?

Panikretoucherade en bild från senaste rullen. Det var bara ett experiment, men kan vara värt att utgå ifrån. Hade blivit bättre med diffuseringsbox och man kan se reflektioner. Har inte använt polfilter. Fotat med superia 800 asa-film och Hoya +3-filter. Diafilm hade varit att föredra.

Tom
0

Polfilter? Tänk på att jag inte är en inbiten fotofantast ;-)

Tom

Niklas
0

Jag kan gissa att det betyder polariserade filter. Som Polaroidglasögon.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Tom (även andra).

Polfilter (polarisationsfilter, förkortat) fungerar inte på metalliska ytor. Fotar du även skyskrapor så kan det bli en rätt konstig effekt på glasen, var observant.

Belys objektet-smycket från sidan, avskärma med en pappskiva så att ljuset "rinner" ned mot sidan där du har en vit vägg som reflekterar. Ljuset ska komma bakifrån själva smycket.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Kan man inte få se hur smyckes-fotona blev till slut??

Själv fotar jag mina egna skapelser för enkelhetens skull, dock gör jag det mest för att dokumentera arbete och material och för hemsidan. Men med dåligt tålamod, i huvudsak tekniskt ointresse och inte alltid rätt ljusförhållanden så är det lite slumpartat hur bilderna blir… Den här bilden är jag dock rätt nöjd med, tänkte på jordgubbar och mjölk när jag skapade och beslöt ta med äkta vara i bilden:-)

Robert
0

Snygg bild Pia, en aningens för mörk bara. Jag tog och körde Autokontrast i Photoshop.

Viktiga med produktbilder är att färgåtergivningen blir så nära verkligheten som möjligt. Därför är det viktigt med ljussättningen. Du kan tänka dig hur det skulle bli med läppstift- eller hårfärgningsreklam om inte färgerna i reklamen var den rätta.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Robert, kul att du gillade bilden, togs utomhus en mulen/regnig dag (under verandatak) därav bristen på ljus. Dock tycker jag att min mörkare bild återger färgerna på halsbanden mer naturtroget än den uppljusade där jordgubbarna har mer naturlig färg.

Lägger in en annan smyckesbild som jag gillar mkt, även den tagen en regnig dag, men ute i trädgård. Överexponerad, inte helt skarp kanske, men jag gillar kontrasten mellan de vackra blå pärlorna, den lite organiska känslan med halvädelstenarna och den slitna träbänken.

Robert
0

Pia, det bästa ljuset du kan ha är ljust molniga dagar. Soliga dagar kan många gånger förstöra en bild. Använd gärna någon reflektor, det kan vara en vit pappskiva, presentpapper av folie typ guld eller riktig reflektor som du viker ihop.

.

Hälsningar

.

Robert

Pia
0

Det skall jag verkligen prova, hemmagjord reflektor variant! En enkel lösning/hjälp som tom jag enkelt kan ta till mig:)

Här har jag en bild (ja rörig bakgrund, tog i all hast liksom) där det var strålande skarpt solljus, nu tycker jag att just den blev ok ändå eftersom ringarna verkligen blev glada och färgerna väldigt verklighetstrogna! Just dessa färger fungerade med klart solsken, ringar/smycken i andra färger blev inte alls lika bra.

precis
0

Tjena Tom! Testa också med reflektorer ovanför kameran el. i taket för att få mer lyster/detaljer i blänkande metaller, jag har använt mig av enfärgade tapetprover. Om blixt behövs skärma av den el. rikta den uppåt mot tapeten.

Guld = röd eller rödbrun (ibland går grön bra också)

Silver, Aluminium, Rostfritt = ljusblå, gråblå eller grafit.

Saker som ska se väldigt rent vitt ut = ljusblått. t.ex. matuppläggning på vitt porslin, sprillans ny t-shirt/skjorta (före/efterbild för tvättmedel)

Tom
0

Tack Johan! Det där var bra tips.

Tom

Pernilla
0

Jiiises Pia, det där lite mörkare halsbandet skulle jag vilja lägga ett bud på omedelbart bums… vad duktiga ni är alla mänskor, på att göra smycken och fota och… Härligt med kreativitet!