Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 902 ggr
MonisN
0

Räta upp bild?

Jag undrar hur man rätar upp en bild i PSE 6? Eller går det bara att göra i stora PS?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Kattapult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rätar upp mina bilder i mitt vanliga PS (Har CS)

Då brukar jag markera hela bilden med "Rectangular Marquee Tool"

Sedan vrider jag helt enkelt bilden som jag vill ha den. Eftersom det blir lite som "blir över" croppar jag sedan bilden.

Lägger upp ett par bilder som visar hur jag menar ;)

Kattapult
0

Steg 2

Kattapult
0

Steg 3

MartinO
0

Raw Therapee är egentligen en utmärkt gratis rawkonverterare som även hanterar jpg. Med en enkel linje (vertikalt eller horisontellt) är det en barnlek att räta upp en bild. Är även översatt till Svenska.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

Tack Kattapult för stegvisningen! Självklart vet jag hur man vrider en bild, men det innebär alltså att en del av bilden måste beskäras efter vridningen? Jag tänkte kanske det fanns ett annat sätt att räta upp en horisont t ex. Men det är alltså bara så här man gör och beskär efter vridningen!

Tack MartinO för länken!

Kattapult
0

#5 Jag tror inte det finns något sätt där man inte förlorar lite av bilden, men jag vet inte. (;

MonisN
0

Okidoki! Då vet jag att det är så här man gör iaf, och att det inte finns några andra "hemligheter"Flört Tack snälla!

Sofiae
0

Jag rätar upp mina bilder i Windows Life Photo Gallery. Där kan man rätta upp bilder automatiskt och manuellt.

MonisN
0

#8 Även där måste man väl förlora en bit av kanten?

Sofiae
0

# Ja det gör man.