Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 395 ggr
Lakrits
0

Pentax k100d el. Nikon D70

Börjar närma sig att skaffa en systemkamera för att ha med på japan resan i vår. Började fundera på Canon 400D men nu kollar jag kanske lite längre ner på prislistan. Funderar lite mellan Pentax K100d med 18-55 lens kit eller Nikon D70s med 18-70mm. Pentaxen är ju en ny modell och har antiskak och nikon har en lite sysstare lins enl. vad jag hört.

Kände lite på dem idag och båda kändes bra men nikon har kanske lite mer gedigen känsla. Några idéer om vad som kan vara vettigt att tänka på eller vilken kamera man skall välja. Är min första systemkamera och skall agera semesterkamera närmast. Tips, hjälp, kommentarer?

Hälsningar Mattias

pralin
0

vi är nog inne på samma spår, det här hoppas jag du får svar på :)

[mingdie]
0

Båda kamerorna kommer att ge dig bra bilder. Själv har jag föregångaren till K100D men med samma objektiv. Kit objektivet på Pentax är bra för priset och på ungefär samma nivå som Nikons.
Om du lägger till DA50-200 så täcker du det mesta som kan behövas. Antiskak är något jag saknar. Efter att ha provat med antiskak så kan jag säga att du kan gå ner 2-3 steg på slutaren utan att få suddiga bilder. Funkar bra när ljuset börjar bli lite dåligt och när man inte kan ha med något stativ.

Hoppas nu att någon som har Nikon kan ge lite svar om den kameran.

MVH/Eddie

Robert
0

Försök ta dig till en fotoaffär, håll i kameran, känn på den, trivs du med den i handen, fungerar den med dina fingrar och händer, läs runt på olika sajter för att se vad andra tycker. Kolla in recensioner.

Hälsningar

Robert

Lakrits
0

Har varit och kännt lite på olika kameror men nu börjar det luta mot Sonys a100. Den har ju både antiskak och någon form av dammskydds funktion så specen är ju ganska imponerande för det priset den ligger på nu.

Skall skaffa en kameran nu i jul eller i början av januari, utvecklingen går ju sjukt snabbt känns det som. Bäst att sätta en tid när man skall köpa och sedan läsa lyssna och väga och se vad som ger mest för pengarna då. Skall ta en sväng till stan idag och känna lite mer på kamerorna.

Tack för svaren, Mattias

[Asta]
0

Sonys A100 har jag också funderat på. Det enda jag undrar är om de kanske snart kommer med en efterföljare, den har väl snart funnits ett år eller så?

Lakrits
0

Kom inte Sonyn för ca 6månader sen? Kommer det en uppföljare som är i samma prisklass blir det dock lite för mycket för mig innan den hunnit sjunka till den nivån man får den för nu. Dessutom behöver jag den nu så det går inte att vänta på att nästa modell kommer.

Hälsningar Mattias

Patrik
0

Jag har en Pentax K100D och är jätte nöjd…. Tyvärr eller vad man säger så såg jag igår att Elgiganten säljer den med kitobjektiv mkt billigare än vad jag gav… 5990:-…. Bra pris om jag får säga.

/ Patrik

[Asta]
0

Lakrits - för mig är det ingen brådska så därför vet jag inte riktigt. Jag har inte ens alldeles säkert bestämt mig för att köpa någon systemkamera överhuvudtaget.Men det kanske stämmer att det bara var ett halvår sedan.

Patrik - visst blir man lite sur när man ser sånt. Även om man är nöjd med det man har

Patrik
0

#8 Ja, men jag har är nöjd för jag tror inte jag hade fått samma service på Elgiganten som jag har nu….

Lakrits
0

Nej har man inget speciellt behov av en kamera kan man ju alltid vänta och kolla. Har själv kolla runt lite i nån månad nu men tänkte ha en ny kamera till en Japan resa i vår så jag behöver lite tid att lära mig kameran också. Annars hade man säkert hittat samma kamera billigare där borta men då hinner jag inte lära mig använda den.

Elektronik faller så snabbt i pris så man hinner ju knappt plocka den ur kartongen innan man hittar den billigare. Bara att leva med antar jag men lite surt känns det ju ibörjan.

Hälsningar Mattias