Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1391 ggr
Wiker
0

"Porträttobjektiv" till D40?

Letar just nu efter ett objektiv till min Nikon D40 som ska fungera mest som ett porträttobjektiv.

Har kikat omkring lite, och hittat två intressanta gluggar.
Den ena är Nikkor AF-S DX 35/1,8 G och den andra är Nikkor AF 50/1,8 D.

Är det en stor nackdel att Nikkor AF 50/1,8 D inte har AF-motor?
Och vilket borde jag välja, och främt VARFÖR?

isabelle_
0

Jag har det sistnämnda, det finns en recension här på Foto om objektivet. Och det är ett måste att ha i varje Nikonägares kameraväska. Jag fokuserar manuellt. Ser inga problem med det..

Wiker
0

#1 Jo, det gör visserligen jag med. Jag funderar bara på det här med ögonblicksbilder :)

isabelle_
0

#2 Då är det bara att vrida runt så fort det går ;)

Wiker
0

#3 Antar det :D

Inkanyezi
0

Det finns ju ett 50 mm 1,4 med automatskärpa också om jag inte tar fel. Jag vet inte vad det kostar, men tror att det är överkomligt om man sparar ett tag till.

50 mm är en mycket bra brännvidd för porträtt, men om du har satsobjektivet så kanske det inte är jättebråttom med ännu en glugg som har en brännvidd som täcks av normalzoomen. Om du upptäcker någon specifik svaghet med satsobjektivet för porträtt, exempelvis för stort skärpedjup eller dålig bokeh, då kan det kanske vara lite mer bråttom med någonting bättre, men jag antar att satsobjektivet på full öppning funkar alldeles utmärkt för att ta porträtt. Det man kan vinna med ett objektiv med fast brännvidd är främst högre ljusstyrka och möjligen bättre skärpa vid optimal öppning (5,6 - 8), men om man inte är ute efter att titta på alla bilder med förstoringsglas så kanske man inte ens märker skillnaden.

Sökarbilden blir klart bättre med den stora ljusstyrkan, och det är en stor fördel när ljuset är svagt. Och det blir så klart ännu bättre med ljusstyrka 1,4.

Wiker
0

#5 Har tittat på 50mm 1.4 också, men det känns inte som att det är nödvändigt att lägga ut 2500:- extra för AF-S och lite större ljusstyrka,..

MartinO
0

Den stora bländaren i 50mm- objektiven används mycket sällan och framför allt inte till porträtt, där bländare 8-11 är lämplig.

Hur bra och prisvärt 50mm f/1,8 är, kan jag inte med helt gott samvete rekommendera det till en D40-ägare . Anledningen är inte att man får fokusera manuellt, utan för att D40:s sökare är så liten att man har svårt att se vad man gör.

Många tycker 50mm på Dx-sensorn (motsvarar 75mm) är lämpligt för porträtt. Jag tycker att man kommer liiite för nära, framför allt om man jobbat hårt en hel dag och luktar kaffe, svett och snus. Då kan modellens näsa bli lite rynkig, något som kräver mycket efterarbete i PS. Skrattande

Finns ekonomin, rekommenderar jag Nikon AF-S 60/2,8 G ED, som ger dig motsvarande 90mm med Dx-sensorn, samt att det är ett trevligt macro för blommor och icke flygande småkryp.

Det är dessutom ett objektiv som behåller sitt värde och som man har glädje av i många många år.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

isabelle_
0

#7 Martin, vilka proffskameror har DX-sensorn?

MartinO
0

#7 Nuvarande och kommande D300 och D300s

Tidigare: D2-serien.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

NikkieNikon
0

Jag har ett 50mm 1.8 på min D40 och ser inga problem med det. ;)

Wiker
0

#10 Okej :) Det lutar åt det nu.

[mingdie]
0

#7 Den stora bländaren i 50mm- objektiven används mycket sällan och framför allt inte till porträtt, där bländare 8-11 är lämplig.

Bör väl tilläggas att 8-11 är bra i studio men en större bländare är önskvärt utomhus när bakgrunden inte är enfärgad. Man kanske inte vill gå ner till 1.8 men mellan 2.8 och 5.6 kan vara lämpligt. Så om man vet att det blir en hel del utomhusbilder så är det bra med ett objektiv som ljuskänsligt.

Samtidigt håller jag med Martin att 50mm kan ibland innebära att man är för nära. För ansikts och överkroppsfoton kör jag med ett 70mm objektiv.

isabelle_
0

#12 Ett tillägg Mingdie, om man ska fotografera te.x i ett ridhus är 1,8 nog nödvändigt.