Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1426 ggr
[rolnor]
0

Kritik - Keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på med en hemsida som ska rymma en hel del bilder på min keramik, jag har börjat experimentera med en mörk skiva till fotobordet och tycker att det blir både naturtroget och spännande, vill helst ha lite spektakulära bilder, tycker det är kul. Den här bilden har jag tagit med en svag lampa under fotobordet med rökfärgad skiva med en Sony A200 och en masterlite-lampa med "flapsen" nästan helt täckta, är inte så duktig så jag kör på "Auto" läge men utan blixt.
_
Döper om din rubrik till en passande,Mvh/ Isabelle,Medarbetare._

[rolnor]
0

Jag vore mycket tacksam om jag kunde få lite feedback, please??

Fototokan
0

Kul tanke bakom men lite tråkiga färger och lite brusig?? Annars cool Skrattande

Sofiae
0

Fin effekt med lampan under bordet. Jag tycker inte den är brusig men nederdelen av vasen är ite oskarp.

Annars jättefin!

Inkanyezi
0

Jag har lite svårt att tolka formen med hjälp av ljuset i bilden. Nu är det så klart lätt att bara veta att ett drejat föremål är runt, men man kan arrangera ljuset så att man mer upplever formen hos föremålet. Ofta behöver man ett ljus från sidan, kanske lite snett uppifrån för att åstadkomma det.

Man kan ändra modelleringen genom att variera avståndet från lampan till motivet. Om softboxen (Masterlite) står nära, kommer ljuset att ha en mjukare karaktär, och om den är längre bort blir det mer riktning på ljuset och mer struktur och form kommer fram. Om skuggorna blir för djupa, så lättar man lite genom att sätta en reflektor på skuggsidan. Det kan funka med en vit pappskiva som reflektor, men också andra material. Ofta upplever man formen tydligare om skuggan blir ganska djup på skuggsidan, men det går att reglera med reflektorns storlek och avstånd.

För att perspektivet ska bli "normalt" brukar det funka bäst med ungefär samma brännvidd som man använder till porträtt, alltså omkring 50 mm om man har APS-sensor. En urna på ungefär 35 cm höjd tar man på kanske 1,5 - 2 m avstånd för att perspektivet inte ska kännas överdrivet. Det är ofta bättre att gå en aning längre bort. Beror så klart lite på vad man har för utrustning, men med en vanlig systemkamera handlar det kanske om en brännvidd av minst 50 mm och upp till omkring 90 mm. Man får prova sig fram till vilket man tycker bäst om om man har de möjligheterna.

Sedan när man bildbehandlar, kan man välja att tänja ut tonomfånget om bilden är mjuk, så att man utnyttjar mediets (bildskärmens) förmåga att återge kontrast.

Kolla också gärna märkningen på lysrören i din Masterlite. Det brukar bli bäst färg om man har lysrör med märkningen 954, och då kan man ställa vitbalansen på solsken. Om de har de två sista siffrorna med lägre värde (ex. 840), så bör du sätta vitbalansen efter det. De två sista siffrorna är färgtemperaturens två första siffror. Lägg på två nollor så har du K-värdet. 840 = 4000K.

[rolnor]
0

Tackar!

Ska kolla märkningen på Masterliten, tycker själv att det är lite kul att föremålet "svävar", färgerna på krukan är helt korrekta, så det vill jag inte ändra på, antar att man kan göra lite sånt i photoshop etc. Ska testa att ställa masterliten längre bort också.