Att spara bilder för framtiden
Hur ofta bränner ni ned era foton eller gör en säkerhetskopia på annat vis?
Och ni som fotar i RAW som tar en otroligt stor plats, sparar ni alla RAW-filer fast ni är nöjda med de ni kanske gjort om till jpeg?
Sitter och funderar på hur jag ska strukturera upp alla bilder och mappar i datorn.
Besök mig gärna på Ronias matte

Minst en extern hårddisk att spara bilderna på förutom i datorn är ganska bra att ha, och dom kostar inte massor numera.
Sen undrar man så klart för vilken framtid och vad som är värt att spara. Man har kanske de viktigaste bilderna som man vill spara i album, utskrivna så att det inte behövs någon dator för att se dem.
Mina egna bilder är till större delen funktionella, till ett visst ändamål, och jag brukar inte vara särskilt stressad över om de försvinner när de väl har gjort sin tjänst. Jag har jobbat som fotograf på ett ställe där jag så småningom slutade, och jag har inte kvar några av de bilderna. Jag vet inte heller var de blev av när studion lades ner, och jag ser det inte som särskilt intressant. De personer som fick sina bilder tagna har förhoppningsvis sina kopior så som dom vill ha dem, och det bekymrar inte mig.
Men under arbetets gång sparar jag mina bilder på tre olika ställen, alla hårddiskar. Jag har alltför dåliga erfarenheter av runda plastskivor för att lita på dom. Alltför ofta kan man inte läsa dem igen, och då verkar det inte särskilt meningsfullt att spilla tid på att bränna en massa skivor och arkivera.
Så en NAS med två speglade skivor tycker jag är ett vettigt alternativ så länge bilderna inte tar större plats än 1TB. När den ena skivan pajar ser man till att byta ut den så snart man kan. Om man är mer paranoid eller tycker att det är viktigare att spara för framtiden och inte bara sina egna behov, så kan man ju ta säkrare backupp genom att lagra någon helt annanstans också, exempelvis via nätet.
NAS?
Besök mig gärna på Ronias matte

Jag kanske tillhör de nojiga.
Först och främst har jag utgallring vid var korttömning. Då blir det inte så mycket bilder att spara.
Jag kör Linux, för att slippa att få skit i datorn. En extra intern hårddisk utan operativsystem tar emot en kopia av mapparna på den normala hårddisken.
Jag gör också en kopia till en liten extern HD som följer min notebook.
Var vecka förs veckans arbete över på Fuji fotoCD och märkes år/vecka.
Var månad förs arbetet över till ytterligare extern hårddisk, som förvaras i kassaskåp på annan plats i händelse av inbrott eller brand.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

NAS = Network Attached Storage
Den funkar ungefär som en filserver. Man kan spara filer på den precis som på en lokal hårddisk, men med RAID som speglar skivorna i den kommer man att ha två hårddiskar med precis samma innehåll. När den ena går sönder, märk att jag säger NÄR den går sönder, inte om den går sönder, alla hårddiskar slits ut med tiden, mer eller mindre fort, då stoppar man bara in en ny hårddisk där den trasiga satt och fortsätter köra. RAID ser till att innehållet kopieras in på den nya skivan. Det går till och med att skifta hårddisk medan den är igång i många av de här nätverkskabinetten. Det har blivit lite enklare med de seriella hårddiskarna, eftersom de kan kopplas i och ur enklare än de gamla parallella.