Sigma 1000mm första bilderna.
Jag köpte ett begagnat spegeltele Sigma 1000mm f/13,5.
Dessa spegeltele är långt från ljusstarka. Jag blir inte klok på om det är en Schmidt-Cassegrain eller Maksutov-Cassegrain konstruktion, men principen för dessa konstruktioner är at ljuset gå zig-zag i objektivet för att hålla konstruktionen kompakt.
Detta objektiv är helt manuellt och kräver en kamera med stor och ljusstark sökare för att överhuvud taget kunna arbeta med det.
Det var inga gynnsamma förhållanden för dagens testbilder. Det var fuktig luft med tendens till dis. Himlen är ljus denna tid på året. Dessutom låg Jupiter nära månen, vilket ställer till det med ljusmätningen.
Bild1 den obligatoriska månbilden. Bilden tagen med Nikon D2x och inte croppad, för att visa objektivets kapacitiet.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Bild 2.
Jupiter.
Från vänster syns svagt månarna Callisto och Europa. till höger om Jupiter syns månen Ganymedes.
Normalt sett tar man en serie bilder och stackar dem i ett program som tex. Registax. Detta är singelbilder och det tycker jag bådar gott för framtiden.
Sajtvärd för Foto

Jättevackra! :)

Jätte fina Martin! Bra jobbat.
Jag blir liiiite smått avundsjuk. 
Jättevackra bilder!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Snyggt! Vilken tid tog du bilderna?:)

#5 2009-08-07 22:54 Enligt exifdatan i bilden.
Sajtvärd för Foto
:o Jättefina bilder!

Jag försökte göra samma sak igår fast med lite längre avstånd. Det slutade med att bilderna blev inget bra och att jag kom in med tio myggbett =)

#8 Har du inte tillräcklig brännvidd får du gå närmare motivet. 

Sajtvärd för Foto