Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 5691 ggr
texasmamma
2

Såpbubblor!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis upptäckt hur himla roligt det är med bubblor och hur vackra de är så jag har tillbringat mina två första semesterdagar på balkongen med en flaska GlassBubbles och kameran.

Säkert finns det många här som också varit i denna livsfas och som kan dela med sig av sin förvärvade kunskap samt har nåt superrecept på den perfekta blandningen.

Jag lägger upp tre varianter här som ni får gärna tycka till om.

Tankar, tips och idéer tas tacksamt emot

Min första

texasmamma
0

Nr 2

texasmamma
0

Nr 3

Jossangizmo
0

jätte fina bilder… =)

Josefineeklid
0

vackra bilder! jag lyckas inte fota såpbubblor än, har nog inte lärt känna min kamera riktigt än, helt enkelt.. ;)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Buuc
0

Synd för den röriga bakgrunden men när det blir stressigt att hinna fota bubblor som kan spricka när som helst så kan jag förstå! :)

BrightGloria
0

Jättesnygga bilder! 2 & 3 är super!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

texasmamma
0

Tack alla!

Det skulle underlätta mycket om man hade någon som blåste men jag både blåser och fotar själv så tiden jag har på mig är inte lång. Vore bra om bubblorna gick att få lite segare.

Kom på att jag kan använda ett sugrör och placera bubblorna för jag vill få dem att omsluta en blomma, lägger upp ett av försöken.

Speglingar tycker jag är jätteläckra men har inte riktigt kommit på hur jag styr dem.

[Chayar]
1

Oh! #7 gillarde jag skarpt! Hur häftig som helst! Gillade alla bilder!

Mandah
0

Vilka häftiga bilder! Rolig med något lite annorlunda. :)
jätte fina bilder. (y)

JohannaEkroth
0

Alla är vacka, men 2:an ser nästan lite overklig ut. Som den kom från en annan värld liksom… Det får en verkligen att börja fantisera. Kanon! Tungan ute

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

texasmamma
0

Tack!

I dag klev jag ner från balkongen och här är resultatet. Jag börjar närma mig målet att isolera en bubbla och integrera den med naturen. Kontrasten mellan den skira enkla bubblan och den robusta komplexa naturen.

Här finns fler ifall någon vill titta

Appletree
0

Fotade en massa såpbubblor i våras, disneys är bäst!

lodjuret
0

Jätte fina bilder du tagit på bubblor! Jätte häftiga…Skrattande

Josefineeklid
0

#11: Så himla snygg bild!

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

MonisN
0

Alla är jättefina, men gillar mest #2. Vilken utrustning använder du? Nu blev jag sugen på att prova:)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Kunde inte låta bli att testa jag också:) Här är första försöket.

MonisN
0

En till på samma blomma!

Sofiae
0

MonisN, vilka lyckade försök, särskilt den andra bilden. Du har verkligen valt rätt blomma att "lägga" såpbubblan i. Häftig bild.

Sofiae
0

Det blev visst två inlägg, så jag raderade det sista.

MonisN
0

#18 Tack! Det var inte lätt att blåsa bubblorna med sugrör, haha! Min dotter fick hjälpa mig för dom sprack så fort dom kom i kontakt med blomman. Men sen kom hon på knepet att blåsa dom rakt ut och fånga dom med röret och lägga dit dom i blomman. Tyvärr blev dom bästa bilderna misslyckade för sambons siluett speglade sig i bubblan… han är inte lika vacker som blomman och passade inte in så bra i bilden;)) Kul var det att göra bilderna iaf! Med såna här enkla medel kan man skapa många häftiga bilder. Det är också ett roligt projekt man kan göra med små barn som gillar att blåsa bubblor:)

texasmamma
0

Jätteläckra bubblor du fått till MonisN. Det är inte helt lätt att få till speglingen, svårt att förutspå, men roligt är det.

I denna fick jag med en nyfiken åskådare…

texasmamma
0

Lite varning för att lägga bubblorna i blommor om det är starkt solljus, min balkonglåda var ingen vacker syn efter mina försök men nu har blommorna repat sig.

Jag tillsatte glyserol och Yes vilket gjorde bubblorna segare och sen är det ju bra om det är vindstilla.

I den här finns en hel gårdsplan med hus och parkerade bilar.

MonisN
0

"21 Tack:) Nej, det är inte lätt, eller rättare sagt helt omöjligt att se på kameradisplayen hur den blir. (Gäller alla bilder tycker jag som man tar utomhus). I din fina bild ser det ut som du fångat en fjäril. Synvilla? Vad använder du för medel till bubblorna? Dom är jättefina, ser ut som tunt glas.

MonisN
0

#22 Du hann före där;)

MonisN
0

Glyserol? Vad är det, och var köper man såntSkäms Jag gjorde mina på Yes! Men jag får nog skaffa en sån där rund "spade" som finns till barnbubblor, det är nog lättare än sugrör:)

texasmamma
0

#21 En duva kikar fram över kanten på kullen, huvudet i profil med näbben och ögat synligt.

#25 Glycerol finns på apoteket och det används för att bevara färgen i t ex torkade höstlöv

Du kan enkelt göra egna av ståltråd i varierande storlekar, har inte testat själv men det borde fungera.

MonisN
0

#26 Ståltråd! Det var ju bra idé!

Kan ana duvan, men hade aldrig gissat att det var en;) Däremot ser det ut som en sån där brun fin fjäril (vet inte vad den heter just nu)nere till vänster.

texasmamma
0

Gjorde precis ett blåsverktyg av grön tråd som man anväder till blommor och det fungerade

Kan ana fjärilen, tror jag. Är det en nässelfjäril du tänker på?

MonisN
0

Det var nog en nässelfjäril jag tänkte på, men tror det finns en annan som ser ut som en påfågelfjäder?! Det var nog den jag menade…Obestämd Hur som helst så var min första tanke att du fångat en fjäril:) Hur har du hunnit fånga en sån kanonbild på fjärilen? Vekligen jättefin.

Ska testa trådarna när jag får tillfälle:)

Gemela
0

Jättefina bubbelbilder! :D Själv älskar min hund att springa efter och jaga såpbubblor. ;) Fotograferade nu i veckan faktiskt, bifogar en bild!

kaninjosse
0

Hur får ni bubblorna att sitta på blommorna utan att de spricker?

MonisN
0

#30 Vilken härlig bild! Och vad fina färger du fått på bubblorna.

#31 Det är ett konststycket, åtminstone var det det för mig. Dom sprack hela tiden så det krävdes tålamod;) Om du läser #20 så ser du hur vi gjorde. Jag har provat att ha i glycerol, eller glycerin som det också kallas, men tyckte inte det hjälpte mycket. Kanske hade jag i för lite? Ska hälla i mer nästa gång.

Gusthav
0

Hehe, jag tog också några såpbubblebilder förut.

Gusthav
0

En till…

Gusthav
0

och så den sista..fast det är ingen såpbubbla, bara såpa! Tungan ute