Vad använder du för kamera?
Vad fotar du med för kamera?
För / Nack delar med kameran?
Lägg gärna ut en bild som du är nöjd med med kameran också. :)
Kan väll börja då. :)
Har en Canon Eos 400D.
Köpt för inte så länge sedan, och är väldigt nöjd med den än iallafall :)
Kommer inte på något negativt om den just nu. ;)
Jag har också en Canon EOS 400D. Tycker mycket om den. Skulle kunna komma på mycket båda bra och mindre bra med kameran (men det som är bra väger tyngre än det dåliga, definitivt ett bra köp!), men orkar inte riktigt argumentera nu. Men jag slänger in en länk till en artikel om kameran (som jag har skrivit) på djurfoto iFokus och lägger även in en bild som jag är nöjd med.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Det är inte riktigt rätt att ställa en sådan här fråga, då objektiven är viktigare än kameran (och ofta dyrare).
Jag kör mest Nikon. Huvudkamerorna är D3 och D2x. Som reserv och slit-och-slängkamera en D80.
Kompakten som alltid följer med mig är en Ricoh GR Digital II.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Har sedan år 1980 en Canon AF35M som dock saknar film för närvarande.

har en canon 1d mkIII, mycket bra köp tycker jag, i början va det väl tyngden men det vande man sig vid snabbt..

Jag har en Nikon D80 som jag använder flitigt 
Kommer inte på något negativt om den, för jag är verkligen supernöjd!
~Quila Roze~
Jag fotar med en, nu ganska utsliten Pentax K 100D ^^ Det finns en hel del som tynger över på den dåliga sidan, men nästan lika mycket på den bättre. Det finns vissa saker som man bara kan ha inställt i autoläget och liknande.

Har en 40d. Gillar greppetm, storlekn och den stora skärmen, eftersom jag hade en 350d förut.
#7 Jag har kört med samma kamera som andra kamera. Jag förstår inte vad det är som måste köras i autoläge. Jag körde allt på helt manuellt.

I dag har jag varit och fotat på medeltidsveckan i Visby. Jag bar på Olympus E500 och E3 medan hustrun kånkade på E1. Fördelarna är att de tar Zuiko-objektiv.
mvh/gurin
Använder en Nikon D40.
Den perfekta nybörjarkameran enligt mig, enda nackdelarna är antalet fokuspunkter och att det är för få knappar och reglage :)
Jag har 2 Olympus E-410 och 1 Olympus E-620 är helnöjd med dem och skulle varmt rekomendera dem.
Nackdelar…. nä

Och nu har jag fått tillbaka min Canon PowerShot G7 från lagning, och det innebär att den åter kommer att vara den jag använder mest. Jag har tagit lite bilder med båda för att se skillnaden och se om det blir märkbart bättre kvalité med systemkameran (Panasonic Lumix G1). Jag blev lite överraskad, eftersom kompaktkameran faktiskt har bättre skärpa vid bra ljus, trots den mindre sensorn. Exponeringsomfånget (dynamiken) är lite större på Panasonicen.
Det absolut sämsta med Panasonic-kameran är bruksanvisningen. Den är i stort sett värdelös om man inte har språkkunskaper så att man kan växla mellan de olika bruksanvisningarna som skickas med. Orden som används är i många fall helt obegripliga och i alldeles för många fall helt fel. Man får gissa sig till vad som egentligen menas, och om man inte har stor erfarenhet av fotografering sedan tidigare, så lär man bli ännu mer förvirrad och faktiskt tro att kameran skulle kunna göra det som står i bruksanvisningen. Den pamfletten får ett klart underbetyg. Det står helt klart att den som har översatt till svenska inte har en aning om vad de olika kamerafunktionerna gör eller är till för. Den danska bruksanvisningen är betydligt bättre översatt och jag har fått lov att korsläsa mellan engelska, spanska, portugisiska, danska och svenska för att lära mig hur kameran är tänkt att fungera.
Fördelen med G7 är främst att den kan vara med jämt. Jag bär den i en väska på livremmen. En annan fördel är att den är mycket flexibel. Den klarar i stort sett allt. Det går ju också att ta video med den med god kvalité och ljud. Den har en fullt begriplig bruksanvisning.
Också Lumix G1 har fördelar. Den klarar svagt ljus bättre, och det går att ta på fri hand med flera sekunders exponering med den optiska bildstabiliseringen. Bruset är inte särskilt kraftigt förrän man kommer över ISO 800. så det går att ta bilder i vanlig rumsbelysning utan stativ eller blixt. Skärpan är snabbare än på kompakten, det är en märkbar fördel, och den reagerar snabbare på avtrycket. Lumix G1 har en avgjord fördel i att man kan byta minneskort utan att ta av den från stativet. Också den vridbara skärmen är väldigt bekväm när man vill använda kameran i besvärliga positioner. En stor fördel med Panasonic Lumix G1 är att man kan kolla skärpedjupet direkt på skärmen. Genom att trycka på en knapp kan man se hur bilden kommer att bli. Det är den enda kamera jag hittills har sett som har en verkligt fungerande skärpedjupskontroll. På andra systemkameror kan man knappt se sökarbilden när man bländar ner mycket, men här är bilden klar och tydlig. Det går också att se effekten av olika slutartider med hjälp av samma knapp.
Båda kamerorna har bra ergonomi. Det som jag tycker dom har missat på Panasonic är att sökaren inte fungerar bra när man tar motiv där bakgrunden är endera mycket ljus eller mycket mörk. I stället för att själva bilden i sökaren justeras när man ställer kompensering, så ändras bakgrundsljuset till skärmen/sökaren. Jag har rapporterat det till Panasonic som en bugg och hoppas att ett nyare firmware ska fixa felet. En sak till som jag tycker att dom har missat är något som kallas "film mode" som har en egen knapp. Jag skulle hellre ha haft den knappen till något annat, som till exempel att växla mellan olika lägen för skärpeinställningen. Som den nu är så växlar knapparna på baksidan funktion när man ställer in en enda punkt för skärpan, och i det läget blir Vitbalans och ISO eller växling av skärpeläge inte lika lättillgängligt som annars. De knapparna borde ha kvar sina funktioner, inklusive den programmerbara nedre knappen (Fn), som jag tycker kunde ha haft lite fler alternativa val. Den meningslösa "filmläge" kunde dom hellre ha dolt bland menyerna.
Canon PowerShot G7 har som jag ser det egentligen bara två svaga punkter när det gäller ergonomin. Den ena är att man inte kan plocka ur minneskortet när kameran sitter på stativ. Den andra är att ISO och programläge väldigt lätt ställs om när man plockar upp eller stoppar ner kameran i väskan, så det måste man kolla varje gång man ska ta en bild. Det gäller så klart bara när man har en sån väska som jag har. Det där med minneskortet är retfullt när man jobbar med att ta många bilder och vill föra över dom ofta till datorn. Jag har funderat på att göra en stativhållare som lämnar batteri- och minneskortsluckan fri när man sätter kameran på stativ.
Canon PowerShot G7 har utgått, och den modell som nu är aktuell är G10. Jag har provat den lite grann och jämfört, och den har ännu bättre skärpa och Upplösning än G7. Den ger i regel lika god kvalité som systemkameror, så länge man håller sig till lågt ISO (upp till 200), men zoomomfånget är något mindre än på G7. Den har RAW-möjlighet redan i sitt firmware, så behovet av CHDK är inte lika stort (jo, jag tar råformat med min G7). På G10 är kompensationen mer lättåtkomlig.
ingen av de här kamerorna kan betraktas som nybörjarkamera, även om båda faktiskt har ett "grönt" läge där de sköter allt. De är båda väldigt avancerade. Systemkameran har lite väl mycket leksaker på ratten för program och olika "filmlägen", men också kompakten har en del bjäfs som jag inte ser någon direkt användning för. Båda kamerorna har fullständiga möjligheter till manuell kontroll, och de har avancerade lägen för automatiken, så att man kan ta med bländarförval eller tidsförval och programautomatik. De konstiga automatiska funktionerna som är inbyggda i systemkameran kanske uppskattas av någon, men jag skulle gärna se att det fanns lite mindre lullull och ännu mer funktionell hantering av reglagen.
Ja jag tillhör ju dem som en gång i tiden i princip bara kunde tänka mig systemkamera o har haft några st. på den där stenålderstiden när man använde negativ färgfilm eller sv/v istället för digitala bilder. Jag tappade mitt fotointresse just p.g.a. att jag blev så evinnerligt trött på att konka runt på kamera o objektiv i stora väskor o inte var det lätt att ha med sig om man var iväg på sem. Då fick man ju vaka som en hök över både handväska o kameraväska o skulle man då ha fikakorg m.m, med så blev det allt oftare att kameran fick stanna hemma.
Så kom den digitala tidsåldern o för att jag skulle kunna fota lite smycken som jag gjort så lånade jag en kamera o köpte därefter en Canon Powershot A95 (utgången sedan länge)o det visade sig att den klarade bra mycket mer än jag trodde att en kompaktkamera kunde klara. Då det blev dax o byta ut den till en ny, så velade jag/vi mellan en systemkamera eller en nyare Powershot, men bara tanken på att återigen bli bunden till något stort o klumpigt att asa på fick mig o tänka - nej vi provar den Nya Canon Powershot G10 istället o det har jag inte ångrat en enda minut.
Den kameran är fantastisk. Visst man bör inte gå över 200ISO för då blir det brusigt, men eftersom jag använder stativ då jag fotar smycken så är det inget problem. Denna kameran ger mig full valfrihet o den är oändligt mer avancerad än mitt lilla fotokunnade är. Vill jag fota manuellt eller halvmanuellt - vilket jag alltid gör i vissa situationer o ibland kör jag helt på auto o jag är vansinnigt imponerad av hur fantastiskt den t.ex kör upplättningen o skulle kameran skena iväg med vissa inställningar t.ex för stort skärdjup så är det ju lätt att ta kontrollen över den biten eller vad ni auton hittar på, men det ser man ju på den tagna bilden o då får man något att utgå från o rådbarka sitt huvud med vad man bör göra åt det.
Jag älskar min G10 o visst skulle jag fota mer "på riktigt" eller man kanske ska säga mer seriöst, så hade jag antagligen ändå använt en systemkamera, men till det jag behöver kameran till så räcker denna kameran mer än väl - mycket mer än väl o jag kan alltid ha den med i min handväska. Är så himla nöjd med den helt enkelt :-D
Nikon D200 som jag älskar och Nikon D50 som backup.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag brukar låna min farfar's kamera, en Panasonic DMC-TZ5