Kritik - Orsasjön

Den första bilden stör lite, det kan vara avsiktligt. En diagonal linje, även en tänkt diagonal, som den av raden av fotsteg som inte syns i bilden, funkar bäst om den är harmonisk, exempelvis utgår från eller slutar i ett hörn och andra änden i gyllene snittet. Men det störande är riktningen. En linje som går mellan nertill till vänster och upptill till höger upplevs ha en riktning snett uppåt höger, medan fotsteget bryter mot det med riktningen snett neråt vänster.
Gillar den lågt stående solen i den andra bilden. Det är ett svårt motiv, som ställer höga krav på objektivet (typiskt sånt där man inte ska ha UV-filter på). Många kameror klarar inte så starka ljuskällor utan att ge konstiga ljusfenomen. Optiken du har är mycket bra, eftersom den tål att du placerar solen i bilden.
Den tredje bilden säger mig inget.
Alla bilderna känns för mig som lite för avlånga. Det är så klart en smaksak, men jag föredrar ett lite mindre avlångt format, i synnerhet när man gör bilden i höjdformat, och det brukar också vara lättare att komponera in diagonalerna om bilden inte är lika avlång.
#3 Tack för kritiken. Jag förstår inte riktigt hur du menar med linjerna.
Bilderna är fotade med våran kompaktkamera :P
//Elin