Panoramabild
Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag nyligen varit i Rom. Sedan jag kommit hem har jag lekt lite med att skapa Panoramabilder i Photoshop Elements. Jag hade det lite i tanken när jag var där nere så jag tog en del foton att experimentera med.
Inte för att jag vet exakt vad man skall ha sådana här långsmala bilder till, men jag måste säga att jag tycker de ger en väldigt roligt effekt. Bifogat skall vara en panoramabild som jag tog från toppen av Spanska trappan. Ursprunget är tre olika bilder.
Oj vad den krympte när jag la in den. Här kan man se den lite större.
Och när jag ändå håller på att redigera mitt inlägg lägger jag in en panoramabild över Forum Romanum också.
Ytterligare en bild där man ser Rom lite från ovan.
Fina bilder, jag tycker panoramaeffekten gör sig jättebra på väggen med någon fin passepartout, speciellt när det är bilder över städer!
Tycker du har fått till jättefina bilder!
/Emma
Tack Emma.
Jo det är nog sant som du säger. Man skulle ha råd att ta fram en riktigt stor bild. Inte jättelik, men ändå ganska stor. Just den från Spanska trappan blev jag själv ganska förtjust i. Den funderade jag på om man kunde göra något med.
Du kan kanske göra en fin passepartout-liknande ram i PS och sen trycka upp den på en poster, kostar under 100-lappen på www.colormailer.se som jag själv är nöjd med! Sen kanske det kan bli en julklapp till dig själv?
/Emma
Hej Asta…det finns långa fotopapper i handeln…och ikea tex har ramar som passar till…så det är bara att skriva ut dom :)
Lovisa
Loove - har inte så bra skrivare, men annars är det ett bra tips.
Emma - den länken skall jag spara - där fanns mycket att välja på!! Tack.
Bra tips att skriva ut panorama eftersom jag igår gjorde ett panorama som blev ganska brett och funderade på vad man ska använda det till eftersom man måste skrolla hela tiden. Tänkte inte så långt att det finns papper i olika storlekar. :)
Sen tycker jag att panografi är en rolig vidareutveckling av panoramat där man liksom knäpper lite åt alla håll och sen fogar ihop. Svårt att förklara men på flicker finns lite bilder där man kan se vad det är och hitta inspiration. Bifogar ett av mina försök där jag hade problem med olika exponeringar i delbilderna och resultatet inte blev så bra.
(första post, hittade hit via moderskeppet.se och den där level+curve-filmen)
Jo - jag förstår vad du menar. Men hur gör du de bilderna?
Asta: Det jag försöker tänka på är att hålla kameran på samma plats i rymden, eller vad man ska säga, och så vrider jag och tar kort i olika vinklar/riktningar (helst då med samma exponering) för att täcka in hela synfältet med lite överlapp. Efterbehandlingen är ganska lätt men väldigt pillig och ganska resurskrävande om man vill jobba med hyfsad Upplösning. Det handlar helt enkelt om att rotera bilderna och passa ihop dem där de överlappar. Jag brukar klistra in bilderna i en jättestor vit bild och sen tar jag det översta lagret, ger det lite lägre opacitet och börjar vrida. Jag har märkt att det kan vara lockande att börja skala om de olika delarna när det inte riktigt passar men i slutändan så funkar inte det ändå så. Det får helt enkelt bli lite hack vilket jag också tycker är charmen med panografi. Det är bara att experimentera på. Jag började med en bild från min lägenhet och det var ganska häftigt att liksom se hela rummet samtidigt, som man gör när man står där. Fuskvidvinkel kort sagt.
I Photoshop eller?
Ja, valfri bildbehandlare med lager, PS, Gimp, PSP. Det finns program som gör panoraman/panografier automatiskt. Jag har testat Hugin som är fri mjukvara.
Det är dock ett inte helt enkelt program att använda och det blir inte särskilt bra resultat så det är inget jag skulle rekommendera annat än till datanördar som migsjälv. =)