Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1507 ggr
iken
0

Ministativ

Jag behöver ett bra ministativ till min beställda Canon A710 som väger 245g med batterier och har sitt stativfäste i kanten på kameran.
Behöver tips på ett bra ministativ som klarar den kameran och som är smidigt och funktionellt bra. Priset har ingen betydelse. Tacksam för ideer och tips!

MrHell
0

Ett bra ministativ är en Gorillapod och finns i två olika storlekar. Kolla in det på www.joby.com/

Min fru AsaHellstrom blev överlycklig när jag överraskade henne med en sådan. Hon gillar nämligen att fotografera sig själv när hon är ute och reser.

pralin
0

Går ett och samma stativ att använda till flera märken, eller är ett stativ speciellt utformat för ett visst märke?

Howzer
0

Om man är beredd att lägga en slant och få ett riktigt bra stativ så rekommenderar jag Manfrottos table top kit 345 som går att variera och få lite höjd på. Jag har det och det funkar t o m med min Nikon D200 om jag har ett kort objektiv på kameran. Det är dock bäst till små och medelstora kameror.

Länk till stativet hos Manfotto

Hoppas det kan vara till hjälp :)

Howzer
0

#2 Ett stativ passar till alla kameror som har en passande stativgänga. Det finns i princip två storlekar på stativgänga men den större används nog bara av stora kameror typ mellanformatare (Hasselblad mm).
Många stativ, åtminstone från Manfrotto, har en smart adapter inbyggt så att man kan använda kameror med båda storlekarna på stativgänga.

pralin
0

Är det här stativet något att ha?

Howzer
0

#5 Om du inte har en alltför stor kamera och inte tänkt fotografera med stativ jättemycket tror jag att det är ett helt okej stativ.
Det lämpar sig inte för en stor DSLR (digital systemkamera) med stora objektiv.

pralin
0

Okej, jag tittar nämligen runt lite på olika tillbehör till systemkameror, då jag ska passa på att önska mig det i julklapp/födelsedagspresent. Jag har ingen systemkamera än så länge men kommer förmodligen att köpa en i storleken som NikonD50 eller Pentax k100D.

Vad behövs det för stativ till dessa kameror?

Howzer
0

Det är iofs ganska små systemkameror men om du senare köper ett telezoom blir det en annan femma.
Jag skulle rekommendera minst ett Manfrotto 190PROB eller helst ett Manfrotto 055PROB. Till dessa stativ tillkommer ett stativhuvud, t ex ett Manfrotto 484RC2 eller nåt annat Skrattande

Tänk på att ju större stativ desto sstadigare men även desto mer att släpa på! Känn dig om möjligt för i en butik.

Howzer
0

Och nej, jag är inte sponsrad av Manfrotto eller Scandinavian Photo Flört

pralin
0

Okej, så till de där stativen behöver man alltså köpa till ett kamerhuvud, har jag fattat rätt?

Howzer
0

Om man inte hittar färdiga kit. Det brukar de flesta butiker erbjuda.

iken
0

Vad tycker ni om det här stativet?

http://www.etrendstore.se/ShowProduct.aspx?prodid=43

Howzer
0

#12 Om du har en liten pocketkamera och inte tänker ta bilder i dåligt ljus med långa slutartider kan det funka men jag skulle inte rekommendera dig detta stativ. Det är alldeles för lätt och kommer inte att vara särskilt stadigt. Ett lätt stativ kan låta lockande eftersom det blir mindre att släpa på men det får inte bli för lätt.

iken
0

Tack för tipset, jag var nämligen inne på att köpa den. Den var ju i aluminium vilket inte rostar och så vägde den bara 545g och gick att fälla ihop till endast 42,5 cm.

Det finns en annan modell på 620g (ej i aluminium) till samma pris
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=201049

Vad rekommenderar du att ett stativ väger, för en kompaktkamera? Tar nattbilder ganska ofta.

Howzer
0

#14 Aluminium i sig är det inget fel på. De stativ jag länkat till tidigare i tråden är också i aluminium. Det finns även varianter i kolfiber men då skenar prisern iväg en bit till!

Om du använder stativet till nattfoto tycker jag absolut inte att du ska använda något klenare än det Manfrotto som pralin var inne på. Se länk i inlägget #5. Till en kompaktkamera bör det funka bra. Vikten är som du ser 1750 g!

(Om det blåser kan man få stativet stadigare genom att hänga fotoväskan eller liknande i mittpelaren. En del stativ har t o m en krok där, med andra stativ får man använda fantasin…)

Robert
0

Kanske en grillopod?

Hälsningar

Robert

iken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag höll på att leta efter den billigaste återförsäljaren av ett lätviktat större stativ (trots avrådan), till stor del för att kunna ta precisa panoramabiler. Jag kom då i kontakt med ett oerhört faschinerande ministativ (se bifogad bild) som ser ut som proffsverktyg med vikt 370g. Tror jag blir så inspirerad att jag vill köpa en sån här istället för denna. Priset 170kr inkl frakt.