Hyperfocal Distance Chart
Om du vill få allt knivskarpt från första metern framför dig till längst bort i bild så kanske du tror att du ska fokusera på horisonten och använda en liten bländare.
Det finns ett bättre sätt:
1) Använd vidvinkeln på din kamera. I mitt exempel använder jag min kameras zoom inställd på minsta brännvidd, objektivet helt inne, som då ger 9 mm brännvidd.
2) Använd minsta möjliga bländare (högsta numret), vilket gör att du kanske måste använda stativ eller substitut. Jag ställer in min kamera på f/8.
3) Lägg skärpan 3-4 meter längre bort, och jag får allt skarpt mellan mig själv till längst bort i bild.
Se graf bifogat. Längst ned i grafen anges brännvidd och i mitt fall 9 mm som ligger längst till vänster i tabellen. Så fokuseringen lägger jag ungefär 3-4 meter framför mig.
På en del objektiv syns den här inställningen via markeringar på objektivet. Oändlighetssymbolen sätter man vid en markering för den bländare man använder, och sedan kan på objektivet avläsa var skärpedjupet kommer att ligga, från första metern till oändlighet.
Hämta Chart DOFMaster Hyperfocal chart ---->här.
Circle of Confusion måste du ställa in och ledtalen hittar du ---->här.
Skriv ut en tabell till nästa gång du är ute och tar landskapsbilder.
Hälsningar
Robert

Det var någon som ville veta om Hyperfocal Distans så jag lyfter upp den här tråden.
Jag blev nyfiken och tog reda på litet mer om det. Vivid light photography har skrivit en bra artikel.

#1, kul att du hittade den här gamla inlägget.
Hälsningar
Robert

En liten annan användning på samma tema är om du inte vill ha skarpt i hela djupet utan vill kontrollera DOF. I exempelvis porträtt eller naturbilder är det önskvärt att inte fokusera på störande bakgrund eller liknande. En motsvarande kalkylator finns här: DOF-kalkylator
Det går även att ladda hem ett program DOF-Master där du kan skriva ut och bygga ihop en egen mätsticka att stoppa i fotoväskan.
/Lennart

#3, smart, det har jag inte tänkt på tidigare, bra tips!
Robert