Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 994 ggr
Martin
0

Sjöfågel

Det finns enorma mängder sjöfågel nere vid falsterbohalvön vid den här årstiden.

Idag blåste det rejält, så många av fåglarna låg still i vattnet och kanske väntade de på bättre tider / väder?

Några av dem testade dock en flygtur i blåsten…

Kameran upp-pallad på en havregrynspåse (valde att inte ta med stativet för jag visste att jag skulle gå mycket idag, och delvis ta foton där det ändå är svårt att sätta stativet) för bästa stabilitet, utlöst med självutlösare för att inte riskera skakningsoskärpa.

1/10 s, f8.0, ISO200, max teleobjektiv (motsv 432 mm) och tyvärr 1.4x digital zoom på det (upptäckte jag nu när jag kollade, troligen råkat komma åt vredet).

mvh Martin

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden ja…

mvh Martin

berra
0

Ja,där var det många lösa fåglar.

Martin
0

Lite åt det abstrakta hållet…

"Ta oss bort bort från den där fotografen, och snabbt skall det gå…"

ISO80, 1/8 s, f8.0.

mvh Martin

Martin
0

Och ibland "blev himlen svart" av fågel, när stora flockar flög förbi och några av de som låg och simmade fick för sig att hänga på…

mvh Martin

Martin
0

ISO400 (Lite brus borttagit med Noiseware), 1/1000s, f4.0.

mvh Martin

Robert
0

#0, festligt att de flesta är vända åt samma håll. En stark bild hade varit om du hade uppmärksammat en fågel som var på väg mot motsatt riktning.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#6 De ligger alla mot vindriktningen. Jag tittade faktiskt speciellt efter "motsatserna", men hittade ingen inom synhåll i alla fall.

Dock, jag hade läst läxan dåligt. Större Skrikörn, som normalt inte finns i Sverige och alltså är sällsynt här, är mycket mindre än våra vanliga örnar, kungsörn och havsörn.

Jag trodde jag fotograferat en vråk på långt avstånd, men när jag kom hem såg jag att vingpennorna såg ut som en örn, men att då storleken inte riktigt stämde. Har mailat iväg bilderna (tyvärr är de mer eller mindre riktigt dåliga) till en som kan fåglar bättre än mig, och han är helt säker på att det är en örn jag fotograferat. Han var nästan säker på att det var just Större Skrikörn, men vågade inte säga det till 100%. Han bad om tillstånd att skicka bilderna vidare till en som kunde rovfåglar bättre än honom, och får jag bekräftelse på att det är Större Skrikörn kommer bilderna här, även om de är dåliga (just för att de trots allt dokumenterar något ovanligt). Jag återkommer i frågan… (och planerar ny e"xpedition" på lördag…)

mvh Martin

Robert
0

#7, det måste vara mycket roligare och dokumentera vilka fåglar man har sett med en bild och en kamera än med en kikare och en bok.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#8 Håller helt med dig, därför det blev som det blev :D

mvh Martin

bosse
0

Vid Nilen är det inte lika många.

bosse
0

I när bild.

bosse
0

När jag kom för nära så flög dom iväg.

bosse