Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 506 ggr
Robert
0

Barnens Kyrka - Helsinge Kyrka S:t Lars

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det barnens gudstjänst i Helsinge Kyrka S:t Lars här i Vanda. Efteråt anordna Svenska församlingen fika med saft och kaffe i Bagarstugan.

Prästen Lukas höll i gudstjänsten. Vi pratade om julen och vi sjöng. Pappa fotograf var med barnen tillsammans med alla andra barn och mammor.

Kyrkan är uppförd på 1400-talet.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Barnen samlade.

Robert
0

Mammorna var med och pappan var bakom kameran.

Robert
0

Efteråt bjöd kyrkan på kaffe.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Hur känns kvalitén på bilderna?

Hur känns komponeringen, vad skulle du vilja förändra, lägga till eller ta bort?

Tycker du att bilderna beskriver det barnen har upplevt idag på förmiddagen?

Kommentera gärna!

Robert

bjorsa
0

Tycker det var ett bra bildreportage om vad som hände just denna dagen för barnen.

Har ingen konstruktiv kritik anngående bilderna hur dom är komponerade för jag har inte fått till de där med komponerandet ännu men de kommer :-))

mvh/bjorsa

Citron
0

Ojdå, det varn en riktig gammal kyrka. :-)

Vi börjar nedifrån och går upp.

Bild #3. Här borde du ha gått ned i samma höjd som ungarna sitter i. En del skulle kanske även säga att bilden var för mörk, men det tycker inte jag. Det mörka ger en mystisk och julaktig stämmning till fotot, villket också verkar vara meningen. Vore häftigt om du hade ställt dig åt vänster, hållt kameran i samma höjd som deras huvuden och tagit ett foto på dem när alla tittar in i kameran ifrån en sne vinkel. Fönstret åt vänster är en aning störande.

Bild #2. Den här bilden blev jätte fin tycker jag. Inget som igentligen fattas i den. Alla tomrum är uppfylda av glada ansikten. Tycker dock att tjejen åt vänster också skulle ha varit lite mer åt vänster. Också lite mer fokus på tjejen i mitten för att få någonting att fokusera ögonen på.

bild #1. På den här bilden hittar jag välidgt mycket jag skulle ha åtgärdat. För det första tycker jag att du skulle ha kommit upp en bit med kameran, alla barns huvuden är aldeles för mycket undanskymmda bakom de stora bänkarna. Pelaren på höger sida skymmer på ett störande sätt. Och det är aldeles för mycket ljus av olika slag. Blå/vitt ljus ifrån fönstret i vänster, blått ljus från höger, gul/grönt ljus från "balkongen" längst upp i mitten utav fotot. Tak-kronorna verkar inte vara tända, men det ser ut som om det kommer ljus ifrån dem.

bild #0. En nästan perfekt bild. Skulle villja se honom mera ifrån vänster. Så man verkligen direkt ser att han gör en sådan min åt en julgran. (det kanske han inte gör föresten? Men det ser så ut.) Jag ser den här bilden som komiskt. :-)

Okey, nu berättade jag nästan bara om det jag inte gillade och vad jag skulle ha förbättrat i fotografierna. Men jag glömde nämna att jag tyckte alla foton var jättefina. Men som jag sagt förut så finns det ju heller ingen bild som är perfekt. Hoppas du inte tar all min hårda kritik på aldeles för mycket allvar. :-)

Tack för att du delar med dig av underbara foton som dessa. Ser fram imot att snart få se fler.

MVH
- Jim Johansson

Edit:
Hade jag berättat allt det här för dig i verkliga livet, hade jag säkert fått en smäll. Var kanske en aning hård med den kritik jag gav nu. Känner mig ärligt lite taskig. Men du får väll skälla tillbaka om du vill.  :-)

Det låter kanske inte så på min kritik, men bilderna var faktiskt jätte fina. Modig är du också, för jag skulle aldrig ha vågat ta upp kameran och ta kort på andra människor eller deras barn. En massa applåder och kramar till dig. Hoppas du inte tycker illa om mig för allt jag säger.

Robert
0

Jim, jag tyckte ni gav väldigt fin konstruktiv kritik. Jag vet att du kommenterar mina bilder och inget annat. Stort tack!

Tack till dig bjorsa, för att du tittade och gav en kommentar.

Jag känner att jag för tillfället brister i planeringen av mina bilder. Det tror jag har att göra med att det snurrar för mycket i huvudet, ny utrustning, stressar med bländare, ISO-tal, osv. Vill inte på något sätt försvara mig, men jag vill analysera mig själv var jag ligger i min utveckling.

Hälsningar

Robert den otålige

johan
0

Bilden på mammorna gillade jag. Fint hur du fångat upp hur ljuset faller på henne och det blir mer magiskt just i en kyrka. Egentligen så är det väl ett riktigt nybörjarfel att placera ögonen precis mitt i bilden som du gjort här, men å andra sidan tycker jag det fungerar därför att bakgrunden är en viktig del i bilden.

Generellt tyckte jag att du fått till bra ljus. Det brukar ju vara rätt mörkt i kyrkor annars.

Mvh // Johan

Robert
0

#8 tack, tanken jag hade vara att de mammor som stod framför henne skulle bilda en ram, och hon i mitten är som du påpekar upplyst - blicken leds in till henne, och hon har en rätt ren bakgrund bakom sig, vilket förenklar.

Tyckte det var svårt, jag ville heller inte springa runt i kyrkan och "störa" präst och de som var med.

Robert