Retuschutmaning # 10
Retuschutmaning #10
Detta är en utmaning där arrangören laddar upp en bild som ni medlemmar sedan ska redigera så fint ni kan. Efter en vecka väljs en första, andra, och tredjeplacering ut och skrivs i forumet. Vinnaren får ansvara över nästa utmaning och där utse vinnaren.
REGLER ¤ Originalfotot som arrangören laddar upp ska förminskas ner till max 1600x1600px, för bästa kvalitet. ¤ Det får inte vara redigerat på något sätt, utan ska vara helt i original.
¤ Personen som väljer bild utser "vinnaren" samt andra och tredje placeringarna, och den som kommer på första platsen väljer bilden för nästa omgång.
¤ Utmaningen pågår i 7 dagar plus två dagar att utse "vinnarna".
¤ Den som håller i utmaningen får gärna motivera sitt 1a, 2a och 3e val!
¤ Ni får ladda upp bidrag tills den till kl 18.00 på kvällen då tävlingen avslutas. (Tisdag 21/5)
¤ Kom ihåg att klicka på "Visa i nytt fönster (full storlek)" i vänstra hörnet när ni öppnat den bifogade bilden. I popup-rutan är fotots kvalité försämrat.
Lycka till!

Kanske en lite konstig bild för uppdraget!
Jag vill se vad ni kan göra med den hör * U *, använd allt fantasi ni har.
Jag vill att själva backgrundbilden har formatet 1296x1936 px ,sen vad ni vill göra med *U* det är upp till er !
För att ni ska förstår vad jag menar har jag gjort en exempel .
Lycka till !
1# Jag anpassar inte storleken för det är en del i utmaningen att vi ska få bestämma sjävla.
Egentligen ska det vara en egenfotad bild. Men detta är en kul ide också =D
MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

ok .. glömd det med formatet … !
men komigen nu alla …
vad hände???

de tycker kanske att detta uppgifte tråkigt !

hahaha fan vad jag är barnslig xD kunde inte låta bli dock …
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
HAHAHAHAHAHAHAHA

Jag tror inte att "retuschutmaning" är helt på för Foto i Fokus, mer för sajten om bildbehandling. Dessutom handlar ämnet i högre grad om att bygga upp en bild än att retuschera. N.B. "retusch" uppfattas åtminstone bland fotografer som att göra mindre ingrepp för att försköna bilden, men att man egentligen inte ändrar dess innehåll i betydande grad. Alltså; bildbehandling kan innefatta att placera in ett objekt från en bild i en annan, men det är inte retusch.
Retusch är när man till exempel tar bort ett plåster eller en finne eller annat på ett porträtt, saker som normalt inte brukar finnas där. Man kan också retuschera bort leverfläckar, men det närmar sig då förfalskning av bilden. Att ändra frisyren exempelvis ligger klart utanför vad som ingår i retusch.
Så när jag tittade på figuren hittade jag ingenting att retuschera på den. Alla bidrag som har kommit in med behandling av bilden ligger också klart utanför begreppet retusch.
#9 Helt rätt.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"