Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1427 ggr
[IsabelleA]
0

Närbildslins, varför?

Jag har kikat runt lite efter ett macro objektiv och har nu kommit fram till att man inte får ett bra objektiv till ett billigt pris.
I en blogg läste jag om en tjej som hade köpt närbildslinser och hon påstod att det var samma sak som ett macro objektiv. Hur bra stämmer detta?
Närbildslinsen är helt okey prismässigt.
Vad gör närbildslinsen?
Vad jag läst mig till är att den zoomar något extra men får man den här "macro kännslan"?
Ladda hemskt gärna upp en bild ni tagit med närbildslinen.

Tack på förhand.

dijete
0

Närbildslinser är som glasögon. Använd sökfunktionen så hittar du en jätte bra beskrivning av Urban (Inkanyezi)

[IsabelleA]
0

Måste passa på att fråga, jag har två objektiv; Ett SIGMA 70-300 telezoom macro och standard objektivet 18-55 mm VR.

Objektiven har olika mått, tele objektivt har 58mm och standard objektivet har 52mm. Är det onödigt att köpa närbildslinser till tele objektivet? Jag vill ju komma ännu närmare och få mer "macrobilds"-kännsla.

dijete
0

Med annat ord du får bättre närgräns.

Inkanyezi
0

Det närbildslinsen gör är att du kommer närmre än objektivets vanliga närgräns.

Det kan vara idé att använda närbildslins både på den korta zoomen och på den långa, men det handlar om lite olika linser och arbetsavstånd. 18-55 mm VR har ett kortaste inställningsavstånd på 28 cm från sensorplanet, och det betyder att det inte är någon större idé att sätta på en närbildslins på mindre än 4 dioptrier. Om du har en 4 dioptriers lins så kan du ta på närmre håll, avstånd mellan 25 cm ner till ungefär 12 cm från linsen. Du får då ungefär dubbelt så stor avbildningsskala som utan närbildslins. Starkare lins är ingen idé, eftersom de optiska felen blir mer påträngande och man dessutom hamnar mycket nära det som man fotograferar, så att man skymmer ljuset.

Med det långa objektivet kan det möjligen vara idé att ha linser med längre brännvidd, och man kan jobba på större avstånd. Det innebär att man inte skymmer ljuset mot motivet, och man får en snävare bildvinkel, vilket gör det lättare att välja bakgrund till huvudmotivet. Om objektivet utan lins kan fokusera ner till en meter (Sigma 70 - 300 kommer till 95 cm) så kan en lins på 1 dioptri täcka mellan 1 och ½ m.Med 2 dioptrier kommer man till en halv meter och något kortare, och med 3 dioptrier kan man få skärpa mellan 33 cm från linsen och något kortare.

Det kan vara enklast att bara ha en lins till den långa, exempelvis +3, som funkar på ungefär 30 cm från linsen. Man tar då med ganska fast avstånd, och så använder man zoomen för att ställa bildutsnittet.

Med +3 på den långa zoomen kommer du till en avbildningsskala nära 1:1 vid längsta brännvidden, och det ger nog den där "riktiga makrokänslan". Värt att tänka på är att den långa zoomen inte har VR, och det blir svårt att få skarpt på fri hand. Man måste ha något stöd, det bästa är stativ, men en bönpåse (bean bag) kan funka om man har någonting fast att stöda kameran mot. Fördelen med en lins på telezoomen, som ju har makroläge, är att du kan få stor avbildningsskala på längre avstånd, så att du inte lika lätt skymmer ljuset mot motivet, och att bildvinkeln vid lång brännvidd är smalare, så att det är lättare att få en lugn bakgrund som frilägger motivet.

Men innan du skaffar linser kan det vara idé att utforska möjligheterna du har med den där telezoomen. Den kommer ner mycket nära på längsta brännvidden, så att man kan ta blommor och småkryp också utan lins.