Många frågor på samma gång
hej. Jag och min syrra har många disskutioner som jag vill veta vad som är rätt igentligen :)
1. Finns det något som skyddar objektivet mot smuts på en system?
2. Vad är UV-filter förnågot?
3. Kan det komma in smuts i ett objektiv utan att man tar isär det?
Jaa ^^ .. Vore snällt om ni kunde svara på frågorna :D
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

1. nej ( om man inte köper skydd och sätter på ).
2.UV står för Ultraviolett och filtrerar bort det ljuset.
3. Trir inte det. Kanske i sällsynta fall om man varit i sandstorm eller så att partiklar kan ta sig in om man skruvat mycket på det också. Annars är objektiv ganska täta.
Många använder just UV-filter (eller bara ett "blankt" filter) på sina objektiv just för att skydda objektivet.
Precis som pellepian säger så är UV-filter egentligen till för att ta bort UV ljus men det är viktigare när man fotograferar med film än när man använder digitala kameror (och även med film var det egentligen mest under vissa förhållande som det var viktigt, t.ex på hög höjd). Idag används oftast UV filter som sagt mer för att skydda objektiven eftersom ett filter är mycket billigare än ett objektiv.
Framförallt objektiv som ändrar längd mycket kan "suga in" damm etc om dom inte är täta (oftast bara lite dyrare objektiv som är vädertäta) men det är inte vanligt. Betydligt vanligare med damm på sensor eller på "utsidan" av objektiven.
Okej tack:)
Går det att ha kameran i stallet utan att det ska komma in smuts? (Orginal objektiv) Eller vad man säger.
Medarbetare på Djurfoto

Om du inte byter objektiv lär det inte komma in smuts. Är man oroiig och kanske fotar i sandstorm kan man ha kameran i en fryspåse ( genomskinlig ) och lämna öppet vid objektivet med en gummisnodd.
Okej. tack för svaren
Nu vet jag lite mer ^^
Medarbetare på Djurfoto

Påtal om UV: Jag såg UV genom min kameralins idag på min Canon.