Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 6658 ggr
nikonist
0

Inställningar för porträttbilder?

Har en Nikon D60:a och hittills bara ett 18-55mm objektiv.
Nu undrar jag vilka manuella inställningar det går att använda på D60:an för att få bra porträttbilder (utomhus, solsken/halvmulet)?
Vill kunna framhäva personens ansikte och ögon och få det där trevliga 'glimmerglittret', oskärpan i bakgrunden.
Funkar det med bara ett 18-55mm…?

Tacksam för svar!

pellepiano
0

För oskärpa i bakgrunden ska du ha så lågt bländarvärde som möjligt. Anpassa slutartiden efter det.

Använd också så mycket zoom ( tele ) som möjligt ( alltså 55mm i ditt fall ). Ju mer tele man använder desto mer "förstoras" bakgrunden, vilket innebär att också suddet förstoras, så det ger ett intryck av ett kortare skärpedjup. 

"Glimret" beror på hur bakgrunden ser ut. Kvaliteten på bakgrundoskärpan beror också på objektivet. Man brukar tala om Bokeh, som är benämningen kvaliteten på just oskärpan ( och ointe kvantiteten ).

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett porträtt taget på 50mm. Objektivet är så ljus-starkt att jag kan fota på bländare 1.8, vilket gör att jag kan få extra mycket "sudd" . Här är det oskarp redan i ansiktet på vissa delar.

Nikon har också ett 50mm 1.8 . De är billiga, runt en tusing, och väldigt bra, ljusstarka  och skarpa.

isabelle_
0

Använd Poträtt i autolägena.

Jag använder dock allt manuellt,då det är det som är vitsen med system egentligen =)

catlins
0

I min Nikon D80 så kan jag inte dra ner bländaren så mycket jag vill ibland.. ibland kommer jag lägre ner men ofta är lägsta kring 4. Varför blir det så? Fotar då på manuell.

Besök mig gärna på Ronias matte

isabelle_
0

#4 Slutartiden då? Vad är den på?

catlins
0

Olika..märker att om jag ändrar slutartiden så kan jag komma lite lägre men aldrig jättelågt. 3,5 kommer jag ner till nu inomhus när slutartiden står på 100. Det verkar vara lite beroende på var jag är med min kamera.

isabelle_
0

#6 Det är det som sätter gränser =) Hur ljusstarkt är ditt objektiv då? Jag kommer ner till 1,8 med mitt ljusstarkaste.

catlins
0

Som den nybörjare jag är; var ser man det? Skäms

isabelle_
0

#8 Dom sista sifforna i objektivet tex: 4.5-5.6

Noob
0

Står på objektivet, kan stå t.ex 18-70mm 1:3.5-5.4 och i så fall kan du få ner till 3.5 om du zoomar ut och ner till 5.4 inzoomat. Kan även vara samma för alla läge då står det t.ex 18-70mm 1:2.8 om du kan få ner till 2.8 i bländare.

Edit: kom för sentSkrattande

catlins
0

Tack för hjälpen, nu har jag lärt mig nåt nytt igen. 3,5 är visst lägsta på ena objektivet och på det andra tele-macroobjektivet är det visst 4 och när man ställer in på macroläget: 2.

Har jag alltså inte ljusstarka objektiv?

isabelle_
0

#11 Nope. Jag har ett AF Nikkor 50mm 1,8D det är ljusstarkt

catlins
0

Och vad exakt är skillnaden, alltså för och nackdelar?

isabelle_
0

#13 Du kan fota ljusare,alltså mer kväll

Noob
0

Större bländare (dvs mindre siffra) ger ett mindre skärpedjup och därmed "suddigare" bakgrund (men om du fotar på nära håll så kan det bli så kort skärpedjup att delar av det du tar foto på blir suddigt. En stor bländare gör också att du kan ta foto med snabba exponerings tider även om det är lite mörkare (dvs mindre risk för skaknings oskärpa).

I princip alla objektiv kan ge dig mindre bländare än det angivna så ditt objektiv som har 3.5 som största bländare kan ställas in att använda t.ex 5.6, 8.0, 11 osv. Om man tar bilder där man vill ha stor skärpedjup så bör man välja större bländare (dvs 8 eller 11 är bättre än 1.8) så att både bakgrund och förgrund blir så skarp som möjligt. T.ex porträtt foto är precis tvärtom där vill du ha stor bländare så att du slipper irriterande bakrund.

Om du tar bilder där det inte spelar så stor roll så bör man välja lite mindre bländare än objektivets största eftersom objektiven oftast är som skarpast något nerbländade (skulle gissa att dina är som bäst runt bländare 8, men är inte säker). Att blända ner för mycket, t.ex bländare 22 eller mindre gör att bilderna blir lite suddigare igen pga optiska effekter som uppstår i objektiven (hålet i bländaren blir så litet att ljuset börjar böjas av pga hålet)

Hmm, för att göra en lång historia kort, vill du ha suddig bakgrund så välj en stor bländare (ett lågt nummer), vill du ha skärpa överallt så välj en mindre bländare (ett större nummer). Undvik att använda för små bländare och om du inte behöver ett väldigt kort skärpedjup (eller det är för mörkt för att få tillräckligt korta exponeringstider för att undvika rörelseoskärpa) så undvik också att använda dom absolut största.

Hoppas det inte blev för rörigt, har aldrig varit speciellt bra på att förklara..

catlins
0

"15

Jodå, du förklarade bra. Måste bara fråga om detta stycke:

Om man tar bilder där man vill ha stor skärpedjup så bör man välja större bländare (dvs 8 eller 11 är bättre än 1.8) så att både bakgrund och förgrund blir så skarp som möjligt. T.ex porträtt foto är precis tvärtom där vill du ha stor bländare så att du slipper irriterande bakrund.

Ska det stå mindre där eftersom du sa att ju högre tal desto mindre bländare?

Denna kommentar har tagits bort.
MonisN
0

#16 Stor bländare är lika med litet tal, t ex 2,8-4,5, där är 2,8 den största bländaren och ger minst skärpedjup, (suddig bakgrund). Mindre bländare t ex 11 ger större skärpedjup (skarpare bakgrund). Om du tänkter tvärtom, liten=stor så blir det lättare att tänka rätt. Jag fick kämpa länge innan det satt i huvudet automatisktSkrattande

På din fråga så är svaret alltså att du ska välja mindre bländare (högre tal) för att få stort skärpedjup. Men om du fotar porträtt på väldigt nära håll blir bakgrunden (skärpedjupet) mindre även om du har liten bländare (högre tal).

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Hmm, undrar just varför inlägget blev dubbelt? Försökte rader det ena men det gick inteObestämd Sorry…

isabelle_
0

#19 Du dubbelklickade,Jag raderar ditt inlägg nu.

MonisN
0

TackSkrattande

Noob
0

#16 (och #17) Det är helt rätt, där skulle stå MINDRE bländare! Ledsen om jag förvirrade någon nuSkäms

catlins
0

Vad bra, då var jag inte mer förvirrad än vanligt Tungan ute