RAW eller JPEG
vilket filformat använder ni oftast när ni fotograferar?
motivera
Fast då måste man veta vad man ska dra i för spakar… o det känns som jag aldrig kommer att lära mig. Har precis gjort om alla mina RAW till jpeg.
Besök mig gärna på Ronias matte
Raw
Jag fotar i JPEG.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Fotar i RAW + små jpg. Konverterar i Photoshop.
Lite OT - men är det någon här som gått Robert Hammars kurs (från moderskeppet) som är gratis; ta kontroll över dina RAW-filer?
Jag har anmält mig till den, nästa kursstart 5 augusti.
Besök mig gärna på Ronias matte
#9 Det är en kurs som Robert kör men det är inte från moderskeppet. Mattias heter han som har hand om kurserna på moderskeppet.

Någraa av Roberts videor om RAW har han släppt på You Tube, tex
Har upptäckt RAW i sommar. Helt fantastiskt, vilken skillnad det blir i vad man kan göra! Jag trodde förut att det mest handlade om någon liten kvalitetskillnad, typ att man slapp jpg-komprimeringen. Sen fick jag en liten snabbkurs i camera RAW och insåg att fördelarna var enormt mycket större än så.
Så nu fotar jag nästan alltid i RAW - och var tvungen att skaffa större minneskort… 

Raw+jpg. Oftast kan jag använda jpg-filen direkt, men behövs justeringar har jag raw-filen att tillgå.
Vid sportfoto endast jpg.
Använder gratisprogramet RAW Therapee, som är riktigt bra och översatt till Svenska.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
RAW
mvh/gurin