Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 709 ggr
Stefan
0

Importera bilder

Jag har drygt 1200 bilder som ligger på ett 1GB minneskort och jag försöker nu föra över de till min dator. Jag brukar använda den inbyggda funktionen i Win XP för att göra detta, men det verkar vara något problem när det är så många bilder på samma gång och datorn står bara och tuggar några minuter och säger sedan att det inte går att kopiera bilderna. Någon som har tips eller förslag på andra sätt att göra detta? Har precis försökt även med Picasa men det verkar inte heller fungera.

johan
0

Låter ju nästan som det är läsfel på minneskortet tycker jag.

Vad händer om du kopierar 100 filer åtgången via Utforskaren?

Mvh // Johan

Stefan
0

Tror inte det är läsfel, för några dagar sedan gick det bra att kopiera över ett mindre antal som jag markerade. Problemet är att i XP´s inbyggda funktion får jag antingen välja alla bilder eller sitta och manuellt markera de bilder jag vill ha. Finns det några andra bra program där man kan markera ett större antal bilder genom att dra med musen eller Ctrl?

Robert
0

Konstigt, använder du dig utav en läsare? Jag stoppar mitt minneskort i en läsare så öppnar jag kortet via utforskaren eller Bridge.

Hälsningar

Robert

Stefan
0

#3 Näe ingen läsare, en usbkabel direkt från kameran till datorn.

Ska testa och se om jag lyckas kopiera över några bilder i taget..får panik om det är läsfel på kortet.

Stefan
0

Näe nu lyckas jag inte ens kopiera över enstaka bilder :/ Jag får dock upp varenda bild som miniatyr när jag kör XP´s inläsning, men när den ska kopiera över står det bara och tuggar. Hjääälp..vad gör jag? Har för mig jag läste i nån tidning för ett tag sedan om program som kan hjälpa till när minneskort krånglar…

Robert
0

Jag har inte varit med om det där problemet. Kan det vara kabeln det är fel på? Har du möjlighet att sätta in kortet på någon kortplats alternativt testa med någon annan kabel.

Hälsningar

Robert

Stefan
0

Jag har testat med en annan kabel, samma problem där. Jag har tyvärr ingen kortläsare som jag kan testa med.

Robert
0

Jag har en extra du kan ju låna den. Annars rekommenderar jag en sådan, kostar mellan 100-200 kr. 1Gb tar ungefär 2 min att ladda över till datorn.

Hälsningar

Robert

Stefan
0

Jo, men det har aldrig tidigare varit några problem att läsa med kabel. Den enda skillnaden att använda en kortläsare är väl att man slipper plugga in själva kameran..annars går ju bägge via en usb-port..eller det kanske finns via firewire också? I vilket fall som helst är det bara hastigheten som skiljer, bör ju bli samma problem som jag har nu.

Ska testa ett program, PhotoRescue och se om det kan hjälpa mig.

AktieTrader
0

Jag vet att pappa hade problem med ett stort kort via kameran, men med kortläsare gick det. Minns inte omständighterna.

Men om du får upp miniatyrerna så kan ju datorn läsa kortet. Har du testat att öppna utforskaren och klicka dig fram till kameran och därifrån kopiera några bilder?

Stefan
0

Jag lyckas se bilderna (filnamnen) när jag går in i Utforskaren men när jag försöker kopiera över står det bara och tuggar..himla skumt..om datorn kan läsa från kortet borde det funka att ta en kopia tycker jag..

Stefan
0

Har nu testat Photo Rescue men i det programmet hittas inte ens kameran som enhet, trots att Windows hittar den…helskumt.

Får bli att köpa en kortläsare imorgon och se om det funkar.

Robert
0

#12, jag håller tummarna för dig. När du köper en läsare så tänk på om du använder fler kort eller kommer att använda andra typer utav kort i framtiden. Rätt bekvämt att ha samma läsare för olika typer utav kort.

Robert

Stefan
0

Fick köpt en kortläsare och nu funkar det! Började bli lite orolig…hade inte varit kul om bilderna inte gick att få fram.

Tack för hjälpen här i strängen.

precis
0

jag har haft samma problem, men som tur var löste det sig för mig också m kortläsare.

Anledningen var att det var antalet filer som tuggade. Skapa en mapp eller flera på kortet och lägg in de som du ska kopiera, det går snabbare att överföra en mapp med hundra filer än hundra lösa filer :)

Robert
0

Stefan, bra att det löste sig.

Precis, ah - då fick vi veta svaret för varför det tuggade. För övrigt -  välkommen. Jag tycker att det är kul att du har kommit igång att vara aktiv direkt från start. Hoppas att du trivs här och kommer tillbaka.

Hälsningar

Robert

Robert
0