Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 634 ggr
Masamo
0

Tips på en bra kamera efterlyses!

Jag skulle vilja ha tips på en bra funktionell kamera. Det enda jag har som krav är minst 10 mpixl och att det inte ska ta en evighet mellan varje tagning.. Jag har katter som jag vill fota, och kunna göra det snabbt emellanåt.

Är det bara systemkameror som kan ta ca 3 bilder per sek?

Tackar på förhand!!

[mingdie]
0

Om du nu tittar efter en kompaktkamera och inte en systemkamera så blir frågan varför du vill ha så mycket som 10 megapixel.

Eftersom det finns så många olika kameror på marknaden så får du nog ett bättre svar om du berättar mer om vad som är viktigt för dig  som tex zoom, storlek, väderskyddad, mycket innomhus eller utomhus fotografering och naturligtvis prisläge.

Masamo
0

Det blir både utom- och inomhus fotografering. Det viktigaste egentligen för mig är bra bilder och snabb uppstart av kameran, samt att kunna ta bilder snabbt och inte vänta flera sekunder innan jag kan ta nästa kort. Det är det som jag upplever är så tråkigt med min nuvarande kamera. Seg start, och sedan får man trycka på knappen, och det tar någon sekund innan själva kortet tas..

Om nu missarna gör något som jag verkligen vill ha fotat, då hinner de pysa innan jag fått på kameran. Och det kan vara kul att seriefota lite. Jag som inte vet mycket om foto kanske stirrar mig blind på pixlarna. Desto högre siffra, bättre bild? Prisläge max ca 3500 kr.

Har tittat lite på Nikon CoolPix L100. Kan det vara något?

Appletree
0

* Ju fler pixlar, desto större bild.

Så om du inte har planerat att skriva ut bilderna i jätteformat så behöver du antagligen inte så många pixlar.

Masamo
0

Det är inte så att det blir mycket bättre skärpa bara? För några bamsebilder vill jag inte ha! Cool

Pialinn
0

Nä inte är det likhetstecken mellan pixlar o skärpa. På www.cyberphoto.se kan du kolla kameror.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Masamo
0

Så är det när man inte vet, man går efter siffrorna bara.. ska kolla in sidan, tack för tipsen!! Cool

Sukram
0

Hej!

jag vill också köpa en ny kamera och har kollat runt på nätet och jämfört. Jag fastnade också för Nikon Coolpix L100 men har sett på vissa sajter att den fått dålig kritik av användare. Är det någon här som har erfarenhet av den modellen?

isabelle_
0

Jag rekommenderar Canon Ixus-serien. Går att ställa in på serietagning. Enormt med olika funktioner.

Eostra
0

Håller med #8. Har en kompis som har en Ixus 70 och det är utan överdrift den bästa kompaktkamera jag testat! En liten behändig kamera som i de flesta situationer ger mycket skarpa och färgstarka bilder.
Vet dock inte vad det är för en kamera du söker, är du ute efter något proffsigare kan nog en långzoomare eller en systemkamera vara bättre. :)

isabelle_
0

#9 Det är en Ixus 70 jag har. Dom nyare modellerna som säljs nu är dock ännu bättre!