Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 513 ggr
Robert
0

Noiseware Plug-in

Jag läste i ett annat forum hur en person använde en plug-in till Photoshop CS för att bli av med brus och kromatiska färgskiftningar. Han hade fotat i ISO 3200 och med plugin:n så fick han samma bild som om den var fotad i ISO800.

Nu blev jag förstås intresserad av plugin och fann en länk. Nu kan man köpa pluginen till Photoshop för 50-70 dollar. Vad pluginen tydligen gör är samma sak som man gör själv i Camera RAW på ett par kontroller. Fördelen med att göra dessa justeringar i ett RAW-konverteringsprogram är att man förändrar inga pixlar i bild såsom man skulle göra i Photoshop.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laddade hem den som självständigt program med 15 dagars trail och provade på en bild på blåmesen och de blev så här med filter

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här en jämförelse med orginal å filtrerad

mvh/bjorsa

Robert
0

Förbättringarna blev klart tydlig. Kul!

Hälsningar

Robert

Robert
0

bjorsa, i bifogat har jag två versioner utav en nytagen bild. Båda är från samma kamera och är samma bild. Kameran inställningar:

WB - Auto
ISO - 3200
1/500 s
f/1.8
RAW
Manuellt läge

Den övre bilden är direkt från kameran utan några som helst justeringar. Jag kontrollerade bilden i Levels och såg att bilden var rätt exponerad (Photoshop, levels).

Den nedre bilden har jag justerat i Camera RAW 3. I Photoshop la jag på en oskarp mask. Hela processen tog ett par minuter att göra.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Jag har oxå oskarp mask i paint shop kanske nåt att använda för mig skall ta å test tack för tipset.

Jag har sett att jag kan spara ner bilderna från paint shop i RAW format men då blir det från jpg till RAW kan man vinna nåt på det?

mvh/bjorsa

Robert
0

Testa att spara från jpg till RAW, men jag antar att du inte vinner något med det.

Robert

bjorsa
0

Ok skall testa det senare idag nu är det dags att ta hundarna på promenad i det härliga vädret blir gummistövlar på :-)Kameran törs man inte ta ut nu för de blir som om man simmade med den :-)

mvh/bjorsa

johan
0

#4: Vilken färg hade bakgrunden i verkligheten?

Mvh // Johan

Robert
0

#8, bakgrunden är som det nedre i bild när den är ordentligt upplyst. Som belysning använde jag mig utav vanliga glödlampor 40-60 watt. Kameran handhållen. Jag har inte mixat något med delar utav bild utan tagit hela bilden vid ett svep i Photoshop och Camera RAW.

Hälsningar

Robert

Robert
0

ah, såg att tomtens gröna vantar blev felaktiga. Jag har justerat bilden och försökt komma så nära som möjligt åt den rätta gröna färgen i filten.

I det här fallet använde jag utav extrem oskarp mask.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jag gjorde en sökning i Bridge på Metadata för att ta fram alla bilder där jag hade ISO3200 inställning på. Efter sökningen hittade jag en bild tagen i riktigt dåliga ljusförhållanden. Bilden tagen i Budapest på kvällen, full öppning av bländaren 4,5 och 1/20 s i slutartid.

Jag har fösökt skärpa upp bilden så långt som möjligt i Camera RAW för att därefter lägga på en Unsharp mask i Photoshop.

Hur känns resultatet, kan jag göra mer?

Hälsningar

Robert