Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 707 ggr
Royalz
0

Canon EOS 450D eller Nikon D90?

Vilken är bäst för en nybörjare? Canon EOS 450D eller Nikon D90? :)

isabelle_
0

Canon 450D

Royalz
0

Nån mer som vet :)

isabelle_
0

Du publicerade din tråd precis, det kommer ;)

[Linsenhejhej]
0

Tror absolut Canon EOS 450D!

Metinia
0

Egentligen är det ju ingen större skillnad på dem förutom att Nikon D90 kan spela in film och det kan inte Canon EOS 450D (dock kan Canon EOS 500D spela in film, den är likbördig med Nikon D90 och kostar ungefär lika mycket). Men för att ta vanliga bilder med så är det i princip ingen skillnad på dem, inte på kvaliteten och så för båda har lika stora sensorer. Så dels tycker jag att du ska åka och klämma på dem, känna efter var du har menyer och knappar, grepp och lite annat. Se om du tycker att det är lätt att hitta i kamerorna. Och så tycker jag att vill du kunna filma så är väl Nikon D90 bättre (ev. Canon EOS 500D om du vill ha en Canon) men behöver du itne kunna filma så skulle jag ha valt Canon EOS 450D. Annars får du betala ca 3000:- extra för att kunna filma och det är onödigt tycker jag om du inte har tänkt använda det.

För att förtydliga mitt svar på din ena fråga, båda kamerorna är lika bra för en nybörjare då de är ungefär lika avancerade. Det som skiljer dem åt är filmfunktionen (och därmed priset).

pellepiano
0

Tror inte nån kan komma med nån riktigt vettig motivering varför kameran skulle vara bättre för nybörjare. Eller?

Båda kamerorna har liknande förval som alla andra kameror har, vilket är det som  nybörjare använder.

Den stora skillnaden är väl att D90 kan göra video också. Är man van att kunna spela in video på sin kompakt kan ju det vara en avgörande faktor.