Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 547 ggr
[Linsenhejhej]
0

Fråga om fotoutrustning

Hejsan!
Eftersom jag vet så lite om fotoutrustning och sådana saker så behöver jag lite hjälp här …

Jag ska köpa filter, motljusskydd och närbildslinser.

Men det står till exempel 49mm, 52mm, 55mm och sånt efter namnet på filtren, och så är det typ på motljusskydden och närbildslinserna också.
Och ju högre mm det är, desto mer kostar det.

Vad ska man välja? Ett filter/motljusskydd/närbildslins med hög siffra mm bakom sig eller vad är det för skillnad … ?

Tacksam för svar.

/ Lina Johansson

Metinia
0

De siffrorna du nämner är diametern på grejerna du tänkt köpa och den måste vara samma som objektivet du har tänkt använda sakerna till. Alltså ska du itne bry dig om att olika storlekar kostar olika mycket, du ska bara helt enkelt hitta  rätt storlek till ditt objektiv. Diametern för ditt objektiv står oftast på själv objektivet, men om du inte hittar det så kan du skriva ut objektivnamnet och så kan vi hjälpa dig.

En till sak som kan vara bra att tänka på är att om du bara vill ha ett filter för att skydda objektivet ska du vara noggrann med att kolla så att filtret inte justerar bilderna på något vis, t.ex. ändrar färgerna eller ljuset. Men och du vill ha ett filter som ändrar t.ex. färgerna så är det ju självklart det du ska leta efter, :)

Lycka till!

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack så mycket! Jag ska köpa en Nikon D60 och kitobjektivet 18-55mm, ska man då välja något filter/motljusskydd/närbildslins mellan 18 och 55 mm?

Metinia
0

#2: Nej! Själva brännvidden har inget med diametern att göra. (Höll själv på att göra det misstaget i början).

Jag kan tyvärr inte Nikons objektiv i huvudet och själva objektivet heter inte bara 18-55 mm utan det måste ha ett längre namn. Kan du skriva ut hela namnet? Det var lite svårt att söka på bara en del utav det och hoppas på att man hittar rätt. Eller så kan du ta fram ditt objektiv och kolla på det vad det står för olika siffror på det och se om du hittar rätt. Om jag får gissa så tror jag att brännvidden ligger på lite drygt 50 mm, så försök hitta någon siffra som är runt där.

[Linsenhejhej]
0

#3: Okej  .. eftersom jag inte har kameran än så vet jag tyvärr inte hela namnet. :(

Metinia
0

Hittade det nu tror jag. Såg på Nikons hemsida att det fanns två olika objektiv som man kunde få som kitobjektiv (tror att skillnanden var att det ena var med bildstabilisator och det andra utan). Iaf, båda hade en diameter på 52 mm, så det är alltså det du ska ha på dina grejer.

Detta är vad jag tror, det jag lyckas få fram. är inte bombsäker, men det låter rimligt. Vet att Nikon har lite mindre diameter på sitt kitobjektiv än Canon och Canon har 58 mm, så 52 låter rimligt för Nikon. Men finns det någon annan som kan bättre så rätta mig om jag har fel!

[Linsenhejhej]
0

#5: Okej, tack så otroligt mycket! :D

[Linsenhejhej]
0

Min fotointresserade syrra Malin har också en fråga:

* Malin ska köpa närbildslinser och undrar hur man vet om den är bra, hon vill fota bilder väldigt nära. Är det samma sak här, om det står "52 mm" efter namnet på närbildslinsen, är det diametern på objektivet som menas med det?

isabelle_
0

52mm är diametern på det objektivet.

Desto högre + ska du ha.. Lär dig lite mer om system innan du skaffar det också.

[Linsenhejhej]
0

#8: Okej, tack så mycket! :)