Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1513 ggr
Berra83
0

IR (infrared) fotografering

Hej jag har kollat runt lite på infraröda fotografier och blev helt fascinerad av dom.

Har nu funderat på att skaffa ett ir-filter själv men vill gärna höra mig lite runt om hur "lätt" det är att få fram dessa fotona. har hört att kameramodellen spelar en betydande roll.

själv har jag har en Canon eos 400d

/David

pellepiano
0

IR bilder är helt röda eller svartvita när de kommer ur kameran ( beroende på inställning ). Om du sett färgbilder är de i regel kolorerade i efterhand.

Kamera modellen spelar roll på så sätt att det sitter ett IR filter framför sensorn, ett som blockerar IR ljus. Beroende på hur starkt och inom vilket område det jobbar, blir bilder tagna med ett IR fiiter framför linsen olika bra.

Man brukar använda Google för att kolla hur det är … tex  här kan du läsa och se exempel med din kamera…  http://www.dimagemaker.com/2006/12/04/canon-400d-digital-rebel-xti-ir-performance/

Ska man fota seriöst med IR är det en bra ide att antingen ta bort IR filtret helt i kameran eller köpa en kamera som har det borttaget redan. 

Min Canon 350d är inget vidare på IR. testade lite när jag köpte den.

Berra83
0

Tack

ja jag har kollat lite på färgfotorna och hur man går tillväga

sidan var till hjälp. överallt jag kollat har det används andra kameramodeller. och på olika forum så pratas det om att ta bort ir-skyddet på kameran, känns sådär att göra det.

jag får väl se om jag införskaffar mig ett filter. (Löning idag ju.)

men tack för svaret

pellepiano
0

Det går ju att göra fusk IR i Photoshop annars =)