Photoshop ?
Är det i photoshop man gör så att bara en liten del av bilden är i färg, om ni förstår hur jag menar ? :P
Isf , vill jag veta hur man gör . ^^

RTF! Det betyder Read the Fucking manual. Det vill säga den du fick med när du hostade upp 10000kr plus moms för programmet.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#1 Du borde tänka på språket tycker jag.
Och svar på frågan så är det i photoshop som du kan göra så bara en viss del av bilden är i färg.
Du kan göra 2 lager och ett av dem till s/v och sen använda suddet för att sudda bort det s/v på just den delen som ska vara i färg.

#2 Det är ett vedertaget begrepp på Engelskspråkiga forum.
Jag är motståndare till piratkopiering av programvara. Besitter man inte Dessa basala kunskaper kan jag svårligen se att man har en laglig licens.
Att piratkopiera är inte bara olagligt, det är inte ovanligt att det följer med illvillig programkod i kopiorna, som ställer till oreda i datorn.
Sajtvärd för Foto
#3 Jo, men alla förstår sig ändå inte på photoshop:/
Jag är likadan, läser manualen men förstår inte alltid allt som står i den och de är väl därför man frågar så man är säker så man inte gör fel eller hur?:)
Nu tycker jag att vi inte ska kapa den här tråden med våra olika åsikter om vad som är rätt och fel…hoppas h*n får svar på frågan iaf.

Du dubblerar lagret sedan gör du översta lagret svartvitt genom Image -> Deseturate. Efter det suddar du i översta lagret där du vill ha färg.
#1: Det finns faktiskt inte bara "vanliga" photoshop (ex CS osv), utan även photoshop elements.
Så bara för att man har photoshop, innebär det inte att det är olagligt nedladdat.
Nyaste versionen av elements kostar tex 1075kr för att få det hemlevererat.
Jag fick med min version gratis när jag köpte mitt ritbord.
Men till det följde det inte med någon manual.
#1. Jag har photoshop CS3 , och det följde med i datorn när jag köpte den. Och jag fick ingen manual till.
Tack till alla andra , typ (:

Jag gav dig beskrivning :) Det e lugnt!

#7 Var köpeer man en dator med förinstallerad programvara för över 10000 kr. Det låter som ett bra erbjudande.
Sajtvärd för Foto

#9 Dustin tror jag har det, Har för mig att någon kompis köpte där och fick det. Är inte 100% dock..
När jag handlade hela Adobesviten för några år sedan följde det inte med någon "manual" till något av programmen. "Manualer" går dock att köpa eller låna på biblioteket.
mvh/gurin
#3,9
Man kan undra varför du skriver på det här forumet. Det låter som du har något slags mindervärdeskomplex vilket gör att du måste klanka ner på andra.
RTF är inget som är normalt på dom flesta fotoforum. Jag ser det ibland och det är oftast arroganta, nedvärderande medlemmar som man märker har problem.
Om du inte har märkt det tidigare så kan jag nämna att dom flesta härinne är nybörjare som använder forumet för att lära sig både grunderna och lite mer avancerat. Jag kan hålla med om att det ibland blir jobbigt när tio medlemmar frågar samma fråga men i det här fallet så tycker jag frågan är bra. Om du har problem med dessa nybörjare så varför inte gå in på dom proffesionella forumen.
#0 Du har fått flera bra svar så jag har inget att tillägga. Det var en bra fråga och var inte rädd för att ställa fler liknande.

Om man inte har photoshop så går det lika bra att fixa det på photobucket där man lättare kan göra vissa delar av bilden svartvit.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

#13 Men Photobucket försämrar bilderna om man ska skriva ut dom
Men om man ska endast visa på hemsidan är det ett bra tips :)

#12 Det är helt rätt detta forum är rena kindergarten. Trots att jag är yrkesfotograf använder jag fri programvara. Jag är emot all piratkopiering och kommer att fortsätta arbeta emot det och lobba for fri programvara.
Önskar ni inte hjälp från en erfaren fotograf fortsättningsvis är jag inte främmande att hoppa av denna lekstuga.
Sajtvärd för Foto
#3 Alltså ursäkta men.. Får inte ihop det här riktigt. Hur hänger trådskaparens kunskaper i photoshop ihop med om hon har skaffat programmet lagligt eller inte?
Eller menar du att "erfarenhet av photoshop" kommer som ett extra tillägg när man hostar upp dedär tiotusen kronorna? Isåfall är jag med.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#15 Jag har inte sett något som pekar på att det rörde sig om piratkopia på PS.
Du gjorde vissa antaganden utan att kolla fakta. Du antog att det var full version av PS. Det finns PS elements eller studentversionen som inte kostar så mycket. Så det visade sig att ditt antagande var fel och varför inte be om ursäkt till trådskaparen.
Jag använder också fri programvara men eftersom mycket av mitt arbete går till reklambyråer så måste jag använda dom programen som kan integreras med deras mjukvara och då köper jag dom.
Visst är det många unga här inne men det finns också några erfarna fotografer med över 30 års erfarenhet som gärna delar med sig av sina kunskaper utan att vara taskiga mot dom oerfarna. Om du är ung och precis har börjat med fotografering så skall du kunna ställa frågor om du inte fattar. Jag är medlem i flera forum där många mycket duktiga fotografer delar med sig av sina kunskaper utan att vara taskiga.
Om du nu är ärlig med att du vill hjälpa så varför länkar du inte till din websida och ger tips och råd på hur du gör för att få till bilderna. Jag tror det skulle uppskattas mer än att slänga skit. Det skulle kanske till och med dra in lite bättre fotografer.

MartinO, det vore klädsamt om du bad om ursäkt för att du har betett dig illa i stället för att framhärda i profanitet. En nybörjare ska kunna ställa en fråga på forumet utan att bli utsatt för kränkande behandling. Du har visat prov på stor brist på nätetikett och gjort förhastade uttalanden som visar på dåligt omdöme.
Mitt Photoshop Elements köpte jag för några år sedan på Office Depot i Hialeah för 35 dollar, som var ungefär 230 kronor med kursen som gällde då. Det följde inte med någon manual, bara en installationsinstruktion. Men det är faktiskt en helt legal licens, och det ligger ju en god bit under tiotusen. Inte heller fullversionen av Photoshop, som jag har använt på jobbet tidigare, hade någon manual i paketet. Vi kan lugnt anta att manualer inte följer med.
Byseke, det finns en del att hämta om Photoshop på Moderskeppet, inte bara sånt som kostar, utan också sånt som dom bjuder på.
PS är ett komplicerat program, därför är det ju inte konstigt om det kommer en och annan fråga. Varför tro att alla som äger PS nödvändigtvis har en piratkopia? Själv har jag Elements 6 (ärligt köpt) och en tillhörande bok. Men boken ger långt ifrån svar på alla frågor. Jag tackar också för svaren på trådskaparens fråga.
Till MartinO vill jag säga att du må vara proffsfotograf men har ingen proffsigt framtoning.

Jag fick min Adobe CS3 Suite - gratis av min bror, Som köpte ca 3 licenser då han använder det på sitt företag. Så mitt är 100% lagligt. Bara för att man har Photoshop betyder det inte att det är piratkopia. Jag fick inte någon bok, Men jag lärde mig på Moderskeppet.
Jag har också använt Photoshop sedan jag var 9 år gammal, jag har aldrig haft en instruktionsbok.
#1 Snacka om taskig attityd? För att inte tala om hur fånigt det blir när du klipper till med en acronym som du sen i meningen efter känner att du måste förklara vad den betyder…
Du vet verkligen ingenting om hurvida det är en ärligt köpt och installerad Photoshop som "Byseke" har tillgång till. Dessutom är det ganska fascinerande att du, i ett forum som är avsett att ställa frågor om photoshop i, spydigt säger åt frågeställaren att läsa manualen!?
Ditt svar gav varken "Byseke" eller någon annan här på forumet något värt att läsa så man undrar varför du överhuvudtaget brydde dig om att skriva det?
Om du nu tycker att forumet är en lekstuga & dagis och du inte är intresserad av att hjälpa andra på forumet så förstår jag faktiskt inte varför du är här?

Om tråden blir värre är jag rädd att jag måste låsa den.
#22 Nu får du nog lugna dig lite. Alla svaren på MartinO inlägg har varit sakliga och inte brytit mot något netikett.
En ansvarig moderator går inte in och låser trådar om det inte går emot dom regler som finns och förutom inlägg # 1 så är det inte någon som har gått emot reglerna.
Att låsa tråden finns ingen anledning, man måste få säga sin mening. Men om MartinO vill diskutera laglig vs olaglig kan han ju starta en tråd om det. Man måste ju få ställa en fråga när nu ämnet är PS utan att bli ifrågasatt huruvida ens program är lagligt eller ej. Eller? Själv hade jag nytta av svaret som jag direkt provade och var glad att jag lärde mig nåt nytt. Det finns massor av människor som har huvudbry ang PS. Jag gick kurs i ämnet för många år sedan men har glömt det mesta. Läraren sa att det tar flera år att lära sig PS "flytande", så frågor är berättigade.
Jag tror att hon vill låsa tråden för att det går OT och de inte finns någon mening att diskutera MartinO inlägg i en tråd där någon ville ha svar på en fråga. Men jag kan ha fel…

#35 Rätt!
#26 Skönt att jag inte missförstod dig då:P
Hoppas iaf Byseke fick sitt svar.

Det första inlägget tyder inte ens på att TS faktiskt ens har ett photoshop.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#25 Jag poängterade även svaret på frågan;-)
#29 Okej:)
Byseke
Du kan ju alltid kolla på denna tutorial - det är en quicktimevideo (på svenska) - ja vet inte om man måste ha quicktime installerat för att kunna se den…mest troligt dock 
/L