Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2940 ggr
Christina-S
0

Högdragervarning på Nikon D90

Jag försöker ställa in den funktionen på min Nikon D90 enligt instruktionerna i manualen men jag får det inte att fungera. (Instruktionerna är ju inte heller de bästa.)

Är det någon som kan förklara, lätt och pedagogiskt, hur jag skall göra?

/Christina

Inkanyezi
0

Håller med om att instruktionerna är kass, jag försökte hitta det i manualen som man kan ladda ner, och det står faktiskt inte hur man gör för att komma åt den delen av menyn. Hursomhelst är det två saker man ska göra för att se högdagervarningen. Dels ska man markera i en meny för visningen så att högdagervarning är aktiverad, sedan ska man när man spelar upp bilden, trycka upp- eller nerpil tills man kommer till läget där högdagervarning visas. Och det funkar så klart bara när man visar en bild, inte när man fotograferar.

Christina-S
0

#1 Tack för ditt utförliga svar, nu fungerar högdragervarningen. Jag hade markerat i visningsmenyn men kunde inte förstå varför det inte visadas i bliden.

Tänk att det skall vara så svårt för tillverkare att skriva bruksanvisningar så att alla kan förstå.

catlins
0

Vad är högdragervarning?

Besök mig gärna på Ronias matte

Inkanyezi
0

Högdagervarning (obs stavning) betyder att kameran visar vilka högdagrar som är så ljusa att det inte finns något mer utrymme för att visa teckning, högdagrar som har nått det högsta värde som kan registreras i en bild.

Det vanliga sättett att visa det är att kameran när den visar den tagna bilden på skärmen, blinkar omväxlande svart och vitt i partierna som är maximalt ljusa, de som når värdet 255 i histogrammet.

Högdagervarningen kan ge en bra upplysning om att man kanske inte fick med det som var viktigt för bilden, och de visar tydligt vilka högdagrar som kommer att sakna detaljer. Minskar man exponeringen så kommer det med mer detaljer, men då kanske skuggpartierna blir helsvarta. Det är alltid en fråga om bedömning, vilket man ska låta frätas ut fullständigt.

Som exempel, om man tar månen, då vill man se månkratrarna, men om man bara tar automatiskt så kommer kanske hela månen att hamna inom värdet 255 för ljushet, och då blinkar den så klart om man har högdagervarning. Då vet man att man inte kommer att kunna se några kratrar, och man får lov att minska exponeringen.

Å andra sidan, om man tar ett porträtt i motljus, så kommer kanske varningen att visa att några slingor i håret är helt urfrätta, ligger i värdet 255, men då kan andra delar av bilden vara viktigare, så att man låter de där hårtestarna bli helvita och kanske till och med ökar exponeringen så att mer blir helvitt, men ansiktet hamnar bättre i tonskalan. Varningen är alltså ett hjälpmedel, men bedömningen av dess värde ligger hos fotografen.