Vilken kamera?
Vi ska snart köpa en ny kamera,en systemkamera. Vi har innan haft en vanlig digital men den har inte alls varit så bra,blev oftast suddiga bilder när man skulle ta på något som rör sig. Jag undrar om ni har något tips på någon bra systemkamera som det inte blir suddiga bilder med när man tar rörliga till ett bra pris? :)
// Emma :D
putt,ingen som vet ngn bra? ;)
Canon eos 1000D har jag hört är en bra kamera som inte är så dyr, Nikon har ju bra kameror oxå.
Själv har jag en långzooms kamera som jag är nöjd med (canon powershot s5 is). Men dom slipper man skaffa olika objektiv och räcker väldigt långt om man itne har några speciella önskemål. Nu finns det en efterföljare till min, men kommer ej ihåg vad den heter.

Jag har en Nikon P80 med 18x zoom. Det är en hybridkamera, alltså med finesser som en systemkamera men man kan inte byta objektiv på den. Skall man ha en kamera med flera objektiv blir det väldigt dyrt. Jag gav 3.500 kr för den när jag köpte den i januari i år. Är jättenöjd med den. Kan fota i macro med den också.
Jag hade en gammal systemkamera för film tidigare men märkte att jag sällan behövde byta objektiv, det är bökigt och tungt och dra på också.
putt
Nikon D40 finns runt de priset du vill ha. Är en bra kamera även om de inte finns AF i själva kameran utan du måste köpa objektiv med AF.
Du kan ju alltid gå in på canon eller nikons hemsidor och söka på deras kameror.
putt

Jag skulle också tipsa på Nikon D40 :) Har själv en och den är toppenbra! Eftersom den är ganska billlig nu så kan man lägga pengar på ett nytt objektiv istället för att köpa en dyrare kamera. Negativt är dock som #5 säger, den har inte AF i huset vilket kan bli lite dyrare när du ska köpa objektiv. Infogar en bild jag tagit med min Nikon D40 :)
Jag skulle rekomendera en Nikon D60 eller D80. Jag har en D80 och är väldigt nöjd.
Okej, tack för alla bra tips! Jag har just hittat en begangnad Nikon D40 Kit på blocket som jag är lite intresserad av. Är helt ny på systemkamera och jag har hört att den är bra till amatörer. Så är det något ni rekomenderar till nöjbörjare?

D40 är en bra nybörjarkamera, som man kan få väldigt billigt. Den största nackdelen med D40, D40x, D60 och nya D5000, är att de saknar inbyggd autofokusmotor i huset. Vill man ha autofokus måste det finnas i objektivet. Det gör det dyrare den dag du skall köpa objektiv och ett klart mindre utbud.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#11 Vad är autofokus för något? Ställer kanske lite dumma frågor men är som sagt nöjbörjare på systemkamera :P
Det fokuserar automatiskt på det närmsta föremålet :) Man kan ju ställa in det själv oxå. Men jag tycker det är skönast att ha autofokus.
#13 Okej :)
Tråden kan låsas/tas bort då jag har hittat en kamera.
Jag har en canon EOS 1000D och det är en mycket bra nybörjar kamera
Sitter också med en Canon EOS 1000D.
Tyvärr hade jag bara råd med sigmaobjektiv. Men det funkar utmärkt!
Vad blev det för kamera? *nyfiken*
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#17 Det blev en Sony A300. Är jättenöjd med den =)
Lycka till med fotandet, det är nu det roliga börjar 
Har canon EOS 1000D autofokus?
http://hannnafoto.blogg.se
#20 Japp :)
Vad söt bild! Okej vad bra för jag vill gärna spara till en systenkamera och jag kollar runt lite för jag vet inte riktigt vilken, men canon EOS 1000D verkar vara bra..
http://hannnafoto.blogg.se
Visst 17 är det Canons orginalobjektiv med i detta paket på dryga 6000:- på ONOFF nätbutik.

Då tråden gått Off Topic låser jag den samt för TS ville det.