DofMaster
Jag la in en länk bland "Länkar" som kan vara väldigt användbar. Lägg in vilken typ utav kamera du har och vilket objektiv, bländare och antal meter till objektet och du ser i vilket område som objektet är skarpt.
Ett användbart verktyg om du ska ta porträtt, stillbilder mm.
Hälsningar
Robert

Jag sitter och kollar lite på Depth of Field Calculator. Och här är lite tips från min skola, NYI, vid porträttagning:
- 85-135 mm objektiv. Att föredra är runt 105 mm (film). Digitalt så ligger brännvidden på mellan 55-85 mm.
- Bländare 5.6 - 8
- 1,2 meter mellan modell och bakgrund
- 1,2 meter mellan modell och fotograf
Så arbetsytan på 2,5 - 3 meter räcker fint och ska då kunna fungera i ett vardagsrum. Kika nu i kalkylator och slå in värdena för ett objektiv enligt ovanstående rekommendation, notera hur viktigt det är att få in skärpan rätt. Jag har suttit med en linjal och måttat Det jag kommer fram till är att det blir skarpt mellan öra och nästipp om fokuseringen ligger på ögat. Fokuserar du bara på nästippen så blir örat suddigt, om du nu har modelle "full face".
Hälsningar
Robert

Depth of Field = skärpedjup!
Robert

4-6 cm skärpdjup. Nackdelen med en kompaktkamera som jag har är att det är svårt att komma ner i skärpdjup. Det minsta jag kommer ner på vid det avståndet är 15 cm, med f5,2 och motsvarande 114mm för film.