Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 854 ggr
Robert
0

Nightshot in Helsinki

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ISO 800 med en bländare 1.8/f, 1/30s.

Tyckte det blev coolt med bakgrunden, jag hade önskat lite mer av ögat.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Fräkt att kunna ta bilder i svagt ljus utan blixt. Vilket av f1,8-objektiven köpte du? Det fanns flera att välja på.

Robert
0

Jag köpte en Canon EF 1.8 USM, gav 369 euro hos Technikdirekt i Tyskland. Poängen med den är att jag kommer att använda den för porträttfotografering. Objektivet mostvarar 135 mm för filmkamera så jag kommer kanske ibland lite för långt ifrån i bild, men det är ett objektiv som jag kan avända vid dåliga ljusförhållanden.

Nu köpte jag ett 60 mm macro också som jag kommer att använda för porträtt också. Det ger mig valmöjlighet men ett annat objektiv som är ljussvagare som kommer att stanna hemma.

Jag har tänkt fota ett par kompisar när de turnerar, så jag vill inte gå omkring med blixt då. Därav valet av två objektiv.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Det var faktiskt det objektivet (85mm) jag gissade på att du köpt eftersom du fotat så mycket porträtt. Fina omdömmen det har fått. Bra köp!

Robert
0

Jo, jag har kikat runt lite grann. Med kameran fick jag ett 17-85mm 4-5.6 ISM objektiv. Den hade också fått bra omdöme, men jag gillar inte det för porträtt. Ljussvagt och framför allt blir det en vinjettering  även vid en bländare på runt 8. Jag är lite tveksam till den, kanske att jag kommer att sälja den. Tanken var att använda den till porträtt från början.

Hälsningar

Robert