Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1040 ggr
sammeth
0

Tips på ett andra objektiv?

Hej hej!
Jag ska snart köpa mitt andra objektiv till min Nikon D40. och funderar också på att köpa ett tredje objektiv. Jag köpte min kamera hos elgiganten så jag har kollat på deras sida och då hittade jag Sigma. Är det bra märke?

Jag har tänkt mig en Sigma AF18-200/3,5-5,6DC

Har länk här : objektiv

Kenno
0

Sigma gör mycket bra gluggar så där behöver du inte tveka.
Däremot skall du ta en funderare på om du verkligen klarar dig med den dåliga ljusstyrkan 3.5-5.6. Du kommer behöva väldigt mycket ljus för att kunna ta skarpa bilder utan stativ.

Mitt förslag är att spara lite till och satsa på bra och ljusstark optik. Sigma har en 70-200 f/2,8 som inte alls är särskilt dyr med tanke på vad du får, Nikons 70-200 f/2,8 'r det bästa du kan få men kostar också därefter.

isabelle_
0

Ändrar rubriken till en tydligare. Vänligen läs den nålade tråden viktigt rubriker&grupper. Mvh/ Isabelle

Splachfotografen
0

Jag har ett sigma objektiv och är nöjd med det. Har Sigmas 70-300 för Nikon D40/40x/60. Lite svårt att fota med längre zoom i början då man är lite skakig men de går bort efter att man fotat med det :)

sammeth
0

ok

MartinO
0

Sigma har för närvarande mycket ojämn kvalité, även på objektiv i 10000kr-klassen är det ett rent lotteri att köpa Sigma idag.

D40 är ett enkelt ingångshus, med allt vad det innebär med mindre fokuspunkter, avsaknad av autofokusmotor mm. Jag tycker vi skall hålla oss till optik därefter.

D40 levererades normalt med kitoptiken 18-55, så jag förutsätter att du har ett sådant.

Som komplement till kitgluggen rekommenderar jag Nikon AF 55-200/4-5,6 ED VR AF-S

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6156148

Nästkommande objektiv rekommenderar jag det ljusstarka AF 35/1,8 DX AF-S, som är lämpligt till inomhusfoto.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9056991

Komplettera gärna med extern blixt, SB-400 eller SB-600 och ett rejält stativ.

Med dessa tips börjar du få en fotoutrustning som uppmanar till kreativitet och är användbar i de flesta situationer.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

isabelle_
0

#5 D40 stödjer inte VR!

Kenno
0

D40 stödjer inte VR….
Nu får du nog läsa på lite för VR sitter i objektivet och inte i kameran.'

Vr gluggar funkar aldeles utmärkt med D40!

isabelle_
0

#7 Endast D60 av D40/D40x/D60 stödjer VR, Det står i handboken, själva kameran måste ha stöd för VR annars funkar inte VR :)

Kenno
0

Du är ute och cyklar, VR sitter i gluggen Läs om läs rätt!'

Nikons bildstabilisering jobbar oberoende av kamerahuset. ALLA gluggar med VR, även fristående funkar på D40, D60 och alla andra Nikonkameror.

isabelle_
0

#9 Men jag vet det, Det står i min handbok.

Kenno
0

Du är förmodligen inte läskunnig. Jag skiter i detta. Lev lycklig i din tro men låt bli att lura andra med dina felaktiga "fakta"

IdaSH
0

#6 Eftersom ett av Nikon D40's kitobjektiv (55-200) har VR så tror jag nog att det funkar .. Tungan ute

Mvh Ida

www.krusfoto.se

MartinO
0

55-200 är inget kitobjektiv, däremot 18-55. Det har dock sålts paket med både 18-55 och 55-200.

VR sitter i objektivet och funkar på D40. Däremot har D40 inte autofokusmotor i huset, så vissa objektiv inte ger autofokus på D40. Det står nog i handboken.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

IdaSH
0

#12 Ja, menade så. Eftersom det har sålts i kit med D40'n tycker jag det är kitobjektiv, haha. Oskyldig

Mvh Ida

www.krusfoto.se

sammeth
0

Tack för alla tipsen :)  Domehövs verkligen för mig som är äkta amatör :)

sammeth
0

Japp jag har 18-55mm