Pentax K100D
Hej!
Nu är det äntligen dags för mig att köpa min första systemkamera :)
Jag har speciellt spanat in Pentax K100D, är det här paktet ett bra alternativ? Vad kan man använda det extra objektivet till? Hur vet man om det t.ex är ett macro, ser man det på brännvidden? Vad menas med de höga respektive låga brännvidderna? Är paketet värt att köpa eller ska jag hellre välja det här alternativet, utan extra objektiv?
Som ni märker har jag en del frågor, skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar. Skulle även vilja veta om det är någon annan som handlat från FotoVideo i Stockholm. Har de schyssta priser? Vill helst handla från en affär.
Förstår om ni inte orkar svara då det är väldigt många som undrar över fotoutrustning.
/Amanda
FotoVideo har schyssta priser vad jag vet, kolla in www.pricerunner.se för att jämföra med andra butiker! Har sett en annons från FotoVideo där Serkans bild satt så de är nog bra 
När du köper ett paket så blir det ju lite billigare än om du köpt kameran och de två objektiven var för sig, så om du känner att du behöver objektiven och kommer ha användning för dem är det väl ett jättebra paket! Känner du däremot att du kanske hellre vill ha något annat objektiv kanske det är bättre att köpa devar för sig. Det är ju helt upp till dig och vad du ska fotografera.
Ett 50-200 objektiv säger att när du har det inställt på 50 är du längst ifrån det du fotar och 200 närmast. 50 avbildar väl fotot precis som dina ögon ser det tror jag och sen kan du zooma mer och mer ändå upp till 200, som jag inte riktigt vet vilken skala det blir.
Har hört mycket positivt om den kameran, det blir nog jättebra! Det enda negativa kan väl kanske vara att det är liite svårare att få tag på begagnad optik än det är för en nikon- eller canonanvändare.
Lycka till! Och lägg upp massor med bilder med nya kameran när den kommit!
/Emma
Emma har redan skrivit ett bra svar. Jag skulle gå för det paketet med både 18-55 och 50-200. Det kommer att täcka det mesta du vill göra. 50-200 objektivet är riktigt bra för det priset. Om du sedan vill ta macro bilder så kan du köpa ett speciellt macro objektiv eller om du har dåligt med pengar, köpa ett gammalt manuelt 50mm, 1.7 objektiv och ett par mellan ringar. Det bör du kunna få under 500kr.
Jag vet inte hur det är i Sverige idag med begagnade objektiv men det bästa med Pentax är att du kan använda alla gamla objektiv så länge som dom har vad som kallas K-mount. Du kommer att bli nöjd med kameran.
Eddie

Tack så jättemycket för svaren! Men vad exakt kan man använda objektivet till?
Hur ska dessa "siffror" se ut ifall jag vill ha ett macro, ska de vara då höga?
/Amanda

macro objektiv är när avbildningsskalan är 1:1 och brukar vara runt 70mm till 100mm i brännvidd. 1:1 menas att 1cm i verkligheten blir 1cm på sensorn. Men några av dessa objektiven är inte macro objektiv. Men ju högre "nummer" tex 200mm menas att du har mer zoom och mindre att du har vidvinkel.
Jag skulle valt det paketet med båda objektiven. att börja med en vidvinkel-normalobjektiv till och ett normal-teleobjektiv är en bra start =) Normalobjektiv räknas som 50mm, samma brännvidd som ögat ser i.

ps, glöm inte köpa minneskort ;)